zondag 11 januari 2015, 19:48
KLM is geld kwijt aan geparkeerde vrachtvliegtuigen die in plaats daarvan geld hadden kunnen opbrengen.
Dat zegt pilotenvakbond VNV naar aanleiding van het vertrek van het het laatste KLM MD-11-toestel, dat zondagochtend vertrokken naar de Verenigde Staten.
De VNV maakt zich druk over twee andere 747's van vrachtdochter Martinair,
die al enige tijd in Spanje in de woestijn staan te wachten totdat ze over een paar jaar weer teruggegeven moeten worden aan de leasemaatschappij.
Dat kost miljoenen aan door te betalen leasesommen en aan zogenaamde reactiveringskosten,
want je moet ze in opgeknapte staat aan de leasemaatschappij teruggeven, aldus VNV-voorzitter Steven Verhagen.
'Die hadden ze destijds niet in de woestijn moeten zetten.
De MD-11'en gaan er nu snel uit, maar om de marktpositie te beschermen is minimaal een vloot van rond de zes toestellen nodig en geen drie waar ze nu op afstevenen.'