787-8 wrote:Ik zou de leaseconstructie van de MPS niet goedkoop willen noemen..........
Precies, de lease is afgesloten op de top van de vrachtmarkt, de eerste passagiers 747-400's kwamen beschikbaar voor vrachtombouw en waren relatief duur.
Ook werd geaccepteerd dat geen neusdeur aanwezig was in de BCF variant, de inzetbaarheid werd daardoor beperkt.
Bovendien werden 2 van de 4 747 classics vervangen door 2 nog oudere 744's. Een hoog boekverlies (25 miljoen) werd geaccepteerd op de laatste 747-200F (PH-MCN- bouwjaar oktober 1991)
Nadat de vrachtmarkt was ingestort hebben deze 4 744BCF machines jarenlang (tot nu toe) als een molensteen de MP (en later AF/KL/MP) vrachtopbrengst negatief beinvloed.
Met 1,2,3 of 4 744BCF's in de woestijn of "sub-leased " tegen een (veel)lagere lease rate is het immers moeilijk om enige winst te behalen op de gehele vrachtoperatie.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.