NAC Fokker-130

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Custom addict
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 160
Joined: 17 May 2009, 19:21
Type of spotter: F3
Location: Tienhoven

Re: Rekkof XF-Series

Post by Custom addict »

als deze maar geen olie lekker
:P




of is dat heel flauw?
Always a different day with aviation
User avatar
PHKCE
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 56
Joined: 28 Jan 2005, 11:40
Type of spotter: Civil
Location: Zwolle

Re: Rekkof XF-Series

Post by PHKCE »

Mogelijk doorstart voor Fokker

AMSTERDAM - Fokker gaat ruim veertien jaar na het faillissement van de Nederlandse vliegtuigbouwer een doorstart maken.
Dat melden verschillende media zaterdag. De doorstart is gebaseerd op de Fokker 100, waarvan een nieuw prototype, de XF100, wordt gebouwd.

Demissionair minister van Economische Zaken Maria van der Hoeven (CDA) zou volgende week bekendmaken dat ze twintig miljoen euro beschikbaar stelt voor de ontwikkeling van het vliegtuig.

Achterstevoren

Ondernemer Jaap Rosen Jacobsen werkt onder de naam Rekkof, Fokker achterstevoren gespeld, aan de doorstart. Inmiddels heet het bedrijf, dat gevestigd is op Schiphol-Oost, Next Generation Aircraft.

De bedoeling is volgens een woordvoerder dat het vliegtuig schoner en zuiniger wordt en minder geluidsdruk geeft. Hiertoe moet in anderhalf jaar tijd een bestaande Fokker 100 worden omgebouwd.


Nieuw

Een compleet nieuw vliegtuig bouwen draagt meer risico's met zich mee. Als dit toestel af is en onder meer nieuwe technologie, motoren en interieur aan boord heeft, dan wil het bedrijf ermee orders binnenhalen.

Het bedrijf moet nog wel groen licht krijgen vanuit Brussel. Het eerste vliegtuig moet in 2015 klaar zijn. Om de nieuwe Fokker een succes te maken moeten tijdens en vlak na de ontwikkeling ervan minstens veertig toestellen worden besteld.


Bron: http://www.nu.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Flown:PH-BFB, PJ-SKY, PJ-SUN, PH-BFG, PH-SVQ, PH-SVM, PH-AHY, PH-AHQ, JY-AYK, PH-DDZ, PH-BQL, PH-BFE
User avatar
Tom Tiger
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 608
Joined: 28 Jul 2006, 08:18
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: tom tiger
Location: Netherlands, NH, Zaandam
Contact:

Re: Rekkof XF-Series

Post by Tom Tiger »

Vraag me af of ze nog mensen nodig hebben, lijkt me leuk om daar te werken.
" You Live by the Code, You Die by the Code. "

All my Photos on Flickr
User avatar
Glidepath
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2038
Joined: 25 Mar 2006, 12:04

Re: Rekkof XF-Series

Post by Glidepath »

gij boefje gij, dat zeg je alleen maar omdat je als eerste de daar te bouwen Gripen NG wilt zien. :wink:

Zou het toeval zijn, dat de term 'NG' in de bedrijfsnaam zit, of is het een open invitatie voor SAAB...... :mrgreen:
Hoera d'revolutie, 't is eindelijk zover', maar de nwe leiders blijken net zo autoritair
User avatar
MainPower
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2004, 18:50
Location: Zaanstad
Contact:

Re: Rekkof XF-Series

Post by MainPower »

Jammer dat de belasting-betaler hier weer aan mee mag betalen. Ik vraag me af of er wel behoefte is aan dit type toestel? Juist bij KLM zie je dat alle Fokker's eruit gedaan worden (en niet zonder reden). Is zo'n Rekkof XF-Series wel te verkopen, juist in deze tijd?
User avatar
Tom Tiger
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 608
Joined: 28 Jul 2006, 08:18
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: tom tiger
Location: Netherlands, NH, Zaandam
Contact:

Re: Rekkof XF-Series

Post by Tom Tiger »

Glidepath wrote:gij boefje gij, dat zeg je alleen maar omdat je als eerste de daar te bouwen Gripen NG wilt zien. :wink:

Zou het toeval zijn, dat de term 'NG' in de bedrijfsnaam zit, of is het een open invitatie voor SAAB...... :mrgreen:
Yep :mrgreen:

Je zegt het, Saab, en toevallig (pagina 107 van het vervanging F16 topic) en ik quote mijzelf van een paar dagen terug,
Tom Tiger wrote: Nederland stapt uit de JSF. Op grond van contractbreuk door Lockheed (te laat en te duur) vervallen de bailout boetes.

Fokker Special Products, Stork, Thales en Saab beginnen aan de ontwikkeling van het "Dutch Fighter 2014" Plan. Dit is dus een Gripen NG, gedeeltelijk gebouwd in Zweden en Nederland.

85 toestellen verdeeld over 3 tot 4 Squadrons

Voordelen,

- Service, onderhoud en logistiek in eigen land
- fast combat turnaround
- mogelijke export met Zweden naar Belgie, Denemarken ect (Misschien Noorwegen kleine kans)
- meer kansen Nederlandse Industrie

Nadelen,

- geen stealth technologie
- hoe snel veroudert Gripen NG?
Daar kan ik nu dus, Rekkof, excuus, Next-Generation Aircraft aan toevoegen :mrgreen:
" You Live by the Code, You Die by the Code. "

All my Photos on Flickr
User avatar
Tom Tiger
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 608
Joined: 28 Jul 2006, 08:18
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: tom tiger
Location: Netherlands, NH, Zaandam
Contact:

Re: Rekkof XF-Series

Post by Tom Tiger »

MainPower wrote:Jammer dat de belasting-betaler hier weer aan mee mag betalen. Ik vraag me af of er wel behoefte is aan dit type toestel? Juist bij KLM zie je dat alle Fokker's eruit gedaan worden (en niet zonder reden). Is zo'n Rekkof XF-Series wel te verkopen, juist in deze tijd?
Er is nog steeds een grote vraag naar de Kleine handige "Cityhopper". De vraag wordt eerder, hoe concurrerend kan de XF zijn met Embrear, Bombardier ect. En dat is interessant :-)

Persoonlijk hoop ik dat het ze lukt, en misschien dat hun eerste klant toch de KLM wordt.
" You Live by the Code, You Die by the Code. "

All my Photos on Flickr
Jaap
Moderator
Moderator
Posts: 1202
Joined: 15 Feb 2004, 10:45
Subscriber Scramble: Jaap
Contact:

Re: Rekkof XF-Series

Post by Jaap »

Volgens mij halen ze bij de Volkskrant de Gripen NG en F100NG nu al door elkaar
Nieuw gevechtsvliegtuig Fokker in de maak
http://www.volkskrant.nl/economie/artic ... in_de_maak
Subscription dept.
Editor Scramble Magazine
User avatar
Thijs
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5085
Joined: 10 Feb 2003, 13:42
Subscriber Scramble: Thijs
Location: West Intercourse Island
Contact:

Re: Rekkof XF-Series

Post by Thijs »

MainPower wrote:Jammer dat de belasting-betaler hier weer aan mee mag betalen. Ik vraag me af of er wel behoefte is aan dit type toestel? Juist bij KLM zie je dat alle Fokker's eruit gedaan worden (en niet zonder reden). Is zo'n Rekkof XF-Series wel te verkopen, juist in deze tijd?
Het lijkt mij dat als men een subsidie geeft dat men deze niet zomaar geeft. Er zal dus wel goed gekeken zijn naar de haalbaarheid van dit plan. Zo niet dan ga ik ook eens een poging wagen bij economische zaken ;-)

Als je een vliegtuig koopt, is deze pas over 2 tot 5 jaar klaar. Over 5 jaar is de markt alweer aangetrokken en dus moet je meer capaciteit hebben. Kortom nu extra vliegtuigen bestellen is geen slecht plan. Tevens kan over 2 tot 5 jaar de olieprijs weer gestegen zijn. Dan heb je liever dat jij je oude olie slurpende toestellen kan vervangen door meer fuel efficiente.

De start ziet er veelbelovend uit wat mij betreft, lage ontwikkelingskosten, een lopend onderhoudsprogramma, expertise die aanwezig is, maar wat als men klaar is met de Fokker 100NG? Stel dat men er 40 van verkocht krijgt, dan is dit project kostendekkend, laten we zeggen over 5 a 10 jaar en dan?

Deze oplossing is een goede manier om binnen een korte tijd veel cash flow te genereren, maar uiteindelijk zullen de verkopen van de 100NG gebruikt moeten gaan worden om een nieuw ontwerp te ontwikkelen. Het is nu vooral wedden op 1 paard.

Groeten Thijs
Assume makes an ASS of U and ME.
User avatar
Tom Tiger
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 608
Joined: 28 Jul 2006, 08:18
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: tom tiger
Location: Netherlands, NH, Zaandam
Contact:

Re: Rekkof XF-Series

Post by Tom Tiger »

Mee eens, maar er is tenminste een begin :-) En alle begin.....
" You Live by the Code, You Die by the Code. "

All my Photos on Flickr
User avatar
Bassie76
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 377
Joined: 25 Sep 2003, 21:04
Type of spotter: F4
Subscriber Scramble: Bassie76
Location: Oldenzaal
Contact:

Re: Rekkof XF-Series

Post by Bassie76 »

Thijs wrote:De start ziet er veelbelovend uit wat mij betreft, lage ontwikkelingskosten, een lopend onderhoudsprogramma, expertise die aanwezig is, maar wat als men klaar is met de Fokker 100NG? Stel dat men er 40 van verkocht krijgt, dan is dit project kostendekkend, laten we zeggen over 5 a 10 jaar en dan?
Kan men JSF's gaan bouwen...... :mrgreen:
(We vliegen tenslotte ook met de 'Fokker F-16').
User avatar
Thijs
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5085
Joined: 10 Feb 2003, 13:42
Subscriber Scramble: Thijs
Location: West Intercourse Island
Contact:

Re: Rekkof XF-Series

Post by Thijs »

Een mooie vorm van verkapte staats steun ;-) Maar nog steeds een interim oplossing en geen lange termijn visie. Het is leuk voor erbij....maar primair geen oplossing.
Assume makes an ASS of U and ME.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Rekkof XF-Series

Post by ehusmann »

MainPower wrote:Jammer dat de belasting-betaler hier weer aan mee mag betalen. Ik vraag me af of er wel behoefte is aan dit type toestel? Juist bij KLM zie je dat alle Fokker's eruit gedaan worden (en niet zonder reden). Is zo'n Rekkof XF-Series wel te verkopen, juist in deze tijd?
En wat denk jij dat de reden is voor het buitendienst stellen van de Fokker vloot bij KLM? Zou ouderdom misschien kunnen? De nieuwste Fokker 100 is al ruim 16 jaar oud. Eens houdt het op, niet? Zelfs de eerste B777s gaan er al uit en die zijn nieuwer dan de meeste KLM Fokkers.

De nieuwe Rekkof toestellen hebben dat per definitie dus niet, het gaat dan puur om de prestaties. Er is een markt voor 100 zitters (70 zitters een stuk minder), dus als deze XF100 goed presteert en niet te duur is zal er zeker iets verkocht kunnen worden.

Erwin
User avatar
toppiero
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 660
Joined: 07 Jul 2008, 17:44
Type of spotter: F3,warbird,mil,civil
Location: NL

Re: Rekkof XF-Series

Post by toppiero »

Hoe zou het zitten met de assemblagelijn? Is er wel plek voor zo'n hal op woensdrecht?

[ Post made via Mobile Device ]
Greetz,

Toppiero
User avatar
Thijs
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5085
Joined: 10 Feb 2003, 13:42
Subscriber Scramble: Thijs
Location: West Intercourse Island
Contact:

Re: Rekkof XF-Series

Post by Thijs »

assemblage vind volgens mij plaats op Schiphol. Op Woensdrecht lijkt het mij niet echt passen ;-)
Assume makes an ASS of U and ME.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”