Dan ligt de oplossing voor de hand...B767-300ER wrote:De Fransen zijn van mening dat het niet zo kan zijn dat MP meer producerende vrachteenheden krijgt, terwijl er van AF een aantal 77F rechtsreeks af fabriek naar de woestijn worden gevlogen (en vervolgens verkocht aan Fed-Ex) en er 744F's uitgaan. Ook al is de daling van vracht bij AF enorm en de toename bij KL/MP groots. Er mag wel uitgebreid worden, maar dan met Franse kisten met Franse crew.
Niet voor MP dusehusmann wrote:Dan ligt de oplossing voor de hand...B767-300ER wrote:De Fransen zijn van mening dat het niet zo kan zijn dat MP meer producerende vrachteenheden krijgt, terwijl er van AF een aantal 77F rechtsreeks af fabriek naar de woestijn worden gevlogen (en vervolgens verkocht aan Fed-Ex) en er 744F's uitgaan. Ook al is de daling van vracht bij AF enorm en de toename bij KL/MP groots. Er mag wel uitgebreid worden, maar dan met Franse kisten met Franse crew.
Erwin
Ze kunnen zoveel willen, maar eens houdt het zelfs voor Franse vakbonden op. Leg niet teveel geloof in hun macht.B767-300ER wrote:Niet voor MP dus
Daarbij willen de Fransen alleen productie vanaf CDG vliegen
De Franse instelling is niet hetzelfde als die van de Hollanders, dus ik ben bang dat het niet gaat werken een Martinair Frankrijk. Daarnaast zou naar alle waarschijnlijkheid bepaalde vakbonden niet te staan juichen in Nederland als MP een Franse tak opricht terwijl passage onder vuur ligt en dreigt opgedoekt te worden. Ondertussen gaat het erg goed met MP Cargo en gaat de directie van MP in overleg met AF/KL om extra capaciteit toegevoegd te krijgen. Deze capaciteit moet op zeer korte termijn al komen, dit bis iets wat door iemand mij vandaag vanuit MP gemaild heeft. Bron kan ik helaas verder niet duidelijker maken aangezien dan iemand een probleempje krijgt.ehusmann wrote:Ze kunnen zoveel willen, maar eens houdt het zelfs voor Franse vakbonden op. Leg niet teveel geloof in hun macht.B767-300ER wrote:Niet voor MP dus
Daarbij willen de Fransen alleen productie vanaf CDG vliegen
De simpele oplossing is dus een Martinair Frankrijk. Transavia vliegt er ook al, waarom Martinair niet. Heb je Franse kisten, Franse bemanningen, maar zeer waarschijnlijk ook een gunstigere CAO.
Erwin
Waarom niet? Transavia werkt volgens mij ook vrij goed, aan ´de Franse instelling´ kan het dus niet liggen.Gonzo wrote:De Franse instelling is niet hetzelfde als die van de Hollanders, dus ik ben bang dat het niet gaat werken een Martinair Frankrijk.
Alsof het een vakbonds beslissing is. Overschat de macht van de vakbonden niet. Ze hebben macht als het gaat om banenverlies, maar zullen weinig doen als er banen bij komen.Gonzo wrote:Daarnaast zou naar alle waarschijnlijkheid bepaalde vakbonden niet te staan juichen in Nederland als MP een Franse tak opricht terwijl passage onder vuur ligt en dreigt opgedoekt te worden.
Dat geloof ik graag en sterkt me alleen maar in veronderstelling dat MP uiteindelijk de vrachttak van AF/KL wordt. Alleen gezien de nieuwste ontwikkelingen denk ik dat dat niet alleen in NL zal zijn. Ga maar na, AF stoot zijn full freighters af en brengt (blijkbaar) de piloten onder bij de passagierstak. Daarmee is de weg vrij om onder een andere CAO, onder een andere naam, nieuwe activiteiten op te starten (vergeet niet, MP vliegt al vanaf CDG!!). Ik zie niet waar vakbonden dit serieus zullen tegenhouden, omdat er geen banen verloren gaan, sterker er komen dan banen bij. Als daardoor ook de activiteiten in Nederland kunnen groeien is iedereen blij.Gonzo wrote:Ondertussen gaat het erg goed met MP Cargo en gaat de directie van MP in overleg met AF/KL om extra capaciteit toegevoegd te krijgen. Deze capaciteit moet op zeer korte termijn al komen, dit bis iets wat door iemand mij vandaag vanuit MP gemaild heeft. Bron kan ik helaas verder niet duidelijker maken aangezien dan iemand een probleempje krijgt.
De denk en werkwijze van MP vliegers is even iets anders dan die van AF, daardoor zouden bepaalde vluchten die MP uitvoert niet meer uitgevoerd kunnen worden zoals MP gewend is. Hierdoor ontstaan extra kosten en die drukken de winst. Ben hier vrij lang mee bezig geweest in het verleden op verzoek van beide partijen toen er nog gekeken werd naar samenwerking op Cargo gebied.ehusmann wrote:Gonzo wrote:De Franse instelling is niet hetzelfde als die van de Hollanders, dus ik ben bang dat het niet gaat werken een Martinair Frankrijk
Waarom niet? Transavia werkt volgens mij ook vrij goed, aan ´de Franse instelling´ kan het dus niet liggen..
Gonzo wrote:Daarnaast zou naar alle waarschijnlijkheid bepaalde vakbonden niet te staan juichen in Nederland als MP een Franse tak opricht terwijl passage onder vuur ligt en dreigt opgedoekt te worden.
Als er banen bijkomen in een ander land heeft een vakbond zoals VNV weinig te zeggen. Ga er maar vanuit als het zou gebeuren dat MP in Frankijk een tak zou opbouwen, dat er puur Franse piloten in dienst komen en geen één Nederlander. Daar zorgt de Franse vakbond voor en niemand anders. Maar er komt absoluut geen Franse tak, daar zijn de signalen binnen MP niet naar.ehusmann wrote:Alsof het een vakbonds beslissing is. Overschat de macht van de vakbonden niet. Ze hebben macht als het gaat om banenverlies, maar zullen weinig doen als er banen bij komen.
Gonzo wrote:Ondertussen gaat het erg goed met MP Cargo en gaat de directie van MP in overleg met AF/KL om extra capaciteit toegevoegd te krijgen. Deze capaciteit moet op zeer korte termijn al komen, dit bis iets wat door iemand mij vandaag vanuit MP gemaild heeft. Bron kan ik helaas verder niet duidelijker maken aangezien dan iemand een probleempje krijgt.
De reden dat MP al vanaf CDG vliegt is heel simpel, AF heeft geen vliegtuigen die op de route kunnen starten terwijl ze afgeladen zijn, MP wel. Dat is de enige reden dat MP via CDG vliegt, puur om AF daarmee te helpen. Dit is ook contractueel vastgelegd met AF en (ja daar heb je ze weer) Franse vakbonden. Ook hier spreek ik uit eigen ervaring in de tijd dat ik hier bij betrokken was om dit te realiseren.ehusmann wrote:Dat geloof ik graag en sterkt me alleen maar in veronderstelling dat MP uiteindelijk de vrachttak van AF/KL wordt. Alleen gezien de nieuwste ontwikkelingen denk ik dat dat niet alleen in NL zal zijn. Ga maar na, AF stoot zijn full freighters af en brengt (blijkbaar) de piloten onder bij de passagierstak. Daarmee is de weg vrij om onder een andere CAO, onder een andere naam, nieuwe activiteiten op te starten (vergeet niet, MP vliegt al vanaf CDG!!). Ik zie niet waar vakbonden dit serieus zullen tegenhouden, omdat er geen banen verloren gaan, sterker er komen dan banen bij. Als daardoor ook de activiteiten in Nederland kunnen groeien is iedereen blij.
Erwin
Voor de goede orde, ik had het over MP Frankrijk, niet over AF. Daarmee overkom je die verschillen dus juist.Gonzo wrote:De denk en werkwijze van MP vliegers is even iets anders dan die van AF, daardoor zouden bepaalde vluchten die MP uitvoert niet meer uitgevoerd kunnen worden zoals MP gewend is. Hierdoor ontstaan extra kosten en die drukken de winst. Ben hier vrij lang mee bezig geweest in het verleden op verzoek van beide partijen toen er nog gekeken werd naar samenwerking op Cargo gebied.
Precies, Franse tak met Franse medewerkers (zoals ik al zei), ik zie niet in welke vakbond daar tegen zou zijn als er binnen Nederland geen banen verloren gaan.Gonzo wrote:Als er banen bijkomen in een ander land heeft een vakbond zoals VNV weinig te zeggen. Ga er maar vanuit als het zou gebeuren dat MP in Frankijk een tak zou opbouwen, dat er puur Franse piloten in dienst komen en geen één Nederlander. Daar zorgt de Franse vakbond voor en niemand anders.
En daarmee wil je zeggen dat...?Gonzo wrote:De reden dat MP al vanaf CDG vliegt is heel simpel, AF heeft geen vliegtuigen die op de route kunnen starten terwijl ze afgeladen zijn, MP wel. Dat is de enige reden dat MP via CDG vliegt, puur om AF daarmee te helpen. Dit is ook contractueel vastgelegd met AF en (ja daar heb je ze weer) Franse vakbonden. Ook hier spreek ik uit eigen ervaring in de tijd dat ik hier bij betrokken was om dit te realiseren.
Zo heb ik ook ooit eens iemand horen zeggen dat Soesterberg absoluut nooit dicht zou gaan. Tja... De enige twee redenen die ik voorlopig hoor is dat de vakbonden tegen zijn (lijkt me overdreven) en dat er ´nog geen signalen over zijn´. Beide niet erg overtuigend wat mij betreft. Het laatste is ongetwijfeld waar, dat je er nog niets over gehoord hebt, maar dat zegt helemaal niets.Gonzo wrote:Maar er komt absoluut geen Franse tak, daar zijn de signalen binnen MP niet naar.
Hier vergis je je in.ehusmann wrote:Ze kunnen zoveel willen, maar eens houdt het zelfs voor Franse vakbonden op. Leg niet teveel geloof in hun macht.B767-300ER wrote:Niet voor MP dus
Daarbij willen de Fransen alleen productie vanaf CDG vliegen
De simpele oplossing is dus een Martinair Frankrijk. Transavia vliegt er ook al, waarom Martinair niet. Heb je Franse kisten, Franse bemanningen, maar zeer waarschijnlijk ook een gunstigere CAO.
Erwin
Ongetwijfeld, maar het verschil is dat jij voornamelijk naar de situatie nu kijkt, terwijl ik kijk naar wat ik verwacht in de toekomst. Verandering is onvermijdelijk, ook vakbonden accepteren vroeg of laat veranderingen. Of die zo zijn zoals ik ze zie, dat kan voorlopig nog niemand zeggen. Dus, we zullen het wel zien in de komende jaren....B767-300ER wrote:Zonder er al te veel op in te gaan (helaas, dat kan ik niet, ik zou het graag doen, maar daarmee breng ik anderen in problemen) ligt het iets gecompliceerder dan dat jij nu stelt.
Er staat nergens geschreven dat ik niet in de toekomst kijk.ehusmann wrote:Ongetwijfeld, maar het verschil is dat jij voornamelijk naar de situatie nu kijkt, terwijl ik kijk naar wat ik verwacht in de toekomst. Verandering is onvermijdelijk, ook vakbonden accepteren vroeg of laat veranderingen. Of die zo zijn zoals ik ze zie, dat kan voorlopig nog niemand zeggen. Dus, we zullen het wel zien in de komende jaren....B767-300ER wrote:Zonder er al te veel op in te gaan (helaas, dat kan ik niet, ik zou het graag doen, maar daarmee breng ik anderen in problemen) ligt het iets gecompliceerder dan dat jij nu stelt.
Erwin
Moah, het verlies ligt niet alleen in FrankrijkSilvester wrote:Lijkt me inderdaad wel heel duidelijk dat er een spelletje wat gespeeld wordt tussen management en de (franse) bonden.
Ga me niet mengen hoe groot de macht van de bonden is, maar de werkelijke macht ligt natuurlijk wel bij het management en de aandeelhouders .
Zolang er in Frankrijk zelden tot nooit winst is gemaakt bij de vrachttak, bij KL wel , en bij MP nog meer dan is het misschien een spelletje van tijdelijke aard, maar zo gauw de cijfers spreken dan hebben de bonden echt niets meer in te brengen.
Winst is winst en verlies is verlies.
Ik denk dat het zeker waar is dat er werk en geld blijft liggen bij MP, en in Frankrijk weten ze dat donders goed.
In de cijfers komt het niet naar voren maar het verlies van AF/KL groep is puur en alleen in Frankrijk.
Ze hebben de 'money machine' uit Nederland op dit moment heel heel hard nodig.
Dus wachten we af en kijken wie er aan het kortste eind trekt.
Erwin, natuurlijk zullen de vakbonden water bij de (Franse)wijn moeten doen op den duur, maar dat zal niet gemakkelijk gaan. Als we nu even naar de toekomst kiijken dan kijk ik even naar het aankomende winterprogramma voor passage, die is namelijk net bekend gemaakt binnen MP. Dus zoals het er nu naar uitziet is dat MP gewoon door gaat met vliegen deze winter, maar niks is zeker in de luchtvaart zoals iemand hier dat met regelmaat zegt.ehusmann wrote:Ongetwijfeld, maar het verschil is dat jij voornamelijk naar de situatie nu kijkt, terwijl ik kijk naar wat ik verwacht in de toekomst. Verandering is onvermijdelijk, ook vakbonden accepteren vroeg of laat veranderingen. Of die zo zijn zoals ik ze zie, dat kan voorlopig nog niemand zeggen. Dus, we zullen het wel zien in de komende jaren....B767-300ER wrote:Zonder er al te veel op in te gaan (helaas, dat kan ik niet, ik zou het graag doen, maar daarmee breng ik anderen in problemen) ligt het iets gecompliceerder dan dat jij nu stelt.
Erwin
Zei ik dat? Ik zei dat je voornamelijk naar de situatie nu kijkt. Daar voeg ik nu aan toe dat je dat dan gebruikt om te zeggen dat het in de toekomst moeilijk zo niet onmogelijk is. Ik draai het om, ik kijk naar wat ik verwacht en beredeneer daarvandaan wat nodig is om het zover te krijgen. Een wezenlijk verschil (zonder waarde oordeel).B767-300ER wrote:Er staat nergens geschreven dat ik niet in de toekomst kijk.ehusmann wrote:dat jij voornamelijk naar de situatie nu kijkt
Houd die gedachte vast.B767-300ER wrote:Uiteraard gaan de bonden wel overstag, maar voor welke prijs....
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more