Vervanging F70 PH-KBX

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
Zwaan
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 76
Joined: 01 Aug 2007, 22:57
Subscriber Scramble: Zwaan

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by Zwaan »

Een tweedehands is wel waarschijnlijk gezien de kosten. Een refurbishment is veel goedkoper dan een geheel nieuwe kist. Fokker services zit op Schiphol en heeft in (ik meen) 2010 ook de KBX gerefurbished.

Een refurbishment zal waarschijnlijk wel nodig zijn aangezien de regering bijv. geen zithoek met bank en tv nodig heeft maar wel een soort van economy comfort voor bijv. meereizende pers. Een refurbishment van een 737 zal ook weer duurder zijn dan een Lineage...
Hans Rolink
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1568
Joined: 07 Sep 2002, 22:53
Type of spotter: F4.5
Subscriber Scramble: Hans Rolink
Location: The North of the Netherlands
Contact:

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by Hans Rolink »

Melchior Timmers wrote:Is wel een typisch Hollandse aankoop; een tweedehandsje laten ombouwen om onder de streep duurder uit te zijn dan wanneer je een nieuwe koopt.
Hebben we eerder gezien. CH-47D (D-661 e.v.), C-130H's verbouwd uit EC-130Q's, G-1159C.

Hans.
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 537
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by mac »

Same as with the kdc-10.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by B767-300ER »

Typisch Nederlands... Kijk naar de oeperdure BCF's ex SQ voor MP
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by 747classic »

Hans Rolink wrote:Hebben we eerder gezien. CH-47D (D-661 e.v.), C-130H's verbouwd uit EC-130Q's, G-1159C.
mac wrote:Same as with the kdc-10
B767-300ER wrote:Typisch Nederlands... Kijk naar de oeperdure BCF's ex SQ voor MP
Jullie vergelijken mijns inziens appels met peren

De beide eerste genoemde ombouwprojecten waren militair. Gezien de vele (niet bijster deskundige) partijen, met even zovele eisen, eindigen dit soort projecten altijd ver boven het geplande budget.

De vier BCF"s waren omgebouwd binnen het geplande budget door Boeing (Taeco), alleen de operationele lease was veel te duur. De eigenaar, lessor, Guggenheim Aviation Parners. bedong ook nog (een hoge) winstmarge.

Bij een eventuele modificatie moet worden voldaan aan enkele voorwaarden :
- het uitgangspunt moet goed zijn, in dit geval zijn de beide 737-700ER's onderhouden door ANA, met een grote 737NG vloot. ANA heeft een uitstekende onderhouds reputatie.
- Alle onderhoudspapieren moeten voorhanden zijn, sinds de aanschaf bij Boeing. In dit geval is alleen ANA de operator geweest sinds de afname bij Boeing.
- Neem een gerenomeerde cabine ombouw faciliteit, dit is meestal niet de goedkoopste, mijn voorstel :Lufthansa Technik Hamburg.
- alle STC's worden tevens geregeld door de ombouw faciliteit.

Ook bij KLM zijn enkele modificaties binnen of zelfs onder budget gebleven,
Voorbeeld : ombouw PH-BUH en PH-BUI tot full freighter in 1998 zijn uitgevoerd onder budget :
Het uitgangspunt was goed (zeer goed onderhouden door KLM, incl corrosie protectie programma) en de modificatie werd persoonlijk uitgevoerd door de OEM : Boeing.
Er werd niet gekozen voor de voordelige optie : IAI (Bedek)
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3377
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by pjotrtje »

Dat zijn wel wat andere refurbishments, mannen... De stuurhut van de BBJ hoeft niet aangepast te worden, dus hoeft er ook geen certificering etc. plaats te vinden, alleen effe wat 'behang, stoeltjes, tafeltjes'. Veel voorspelbaarder, veel minder kosten en minder kans op overrun.
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by B767-300ER »

pjotrtje wrote:Dat zijn wel wat andere refurbishments, mannen... De stuurhut van de BBJ hoeft niet aangepast te worden, dus hoeft er ook geen certificering etc. plaats te vinden, alleen effe wat 'behang, stoeltjes, tafeltjes'. Veel voorspelbaarder, veel minder kosten en minder kans op overrun.
Ook dan noet er gecertificeerd worden...
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by 747classic »

B767-300ER wrote: Ook dan noet er gecertificeerd worden...
Supplemental Type Certificatie is noodzakelijk als nieuwe stoelen, partitions, galleys, WIFI and eventueel een bed of douche worden geinstalleerd.
Dit wordt standaard geregeld met de (Europese) autoriteiten, indien wordt gekozen voor een "certified" VIP interieur installatie bedrijf.

Een extra voordeel indien wordt gekozen voor een 10 jaar oude 737-700ER is dat de toekomstige uitfasering dan gelijk kan geschieden met de uitfasering van de 737NG vloot van KLM en/of Transavia (minder kapitaal vernietiging). De "Willy One" maakt immers veel minder vlieguren per jaar dan de standaard KLM/Transavia 737NG vliegtuigen. Ook is het immers nog niet zeker dat KLM/Transavia zal kiezen voor de 737MAX als opvolger van de 737-700/800 vloot.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
AviaView
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2595
Joined: 21 Sep 2008, 16:10
Subscriber Scramble: Jeroen
Contact:

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by AviaView »

Interessante keuze die dan om de hoek kwam, zo'n Airbus...
De Nederlandse regering heeft onlangs geprobeerd via een Indiase veiling een luxe privéjet op de kop te tikken tegen een zachte prijs. Die poging strandde. Nu moet het kabinet op zoek naar een alternatief.

Het was een buitenkans: een fantastisch luchtpaleis als regeringsvliegtuig tegen een mooie prijs, bevestigen meerdere Haagse bronnen tegen deze site. Ambtenaren hadden enkele maanden geleden hun oog laten vallen op een luxueuze privéjet, die ooit toebehoorde aan de Indiase industrieel en voormalig miljardair Vijay Mallya.

Mallya raakte na het bankroet van zijn luchtvaartmaatschappij in zijn eigen land financieel in ongenade. De Indiase overheid nam zijn overdadig ingerichte Airbus A319 - met 22 zitplaatsen, een complete bar, een douchecabine en een slaapvertrek - als schuldeiser in beslag. Nu wordt geprobeerd het toestel, met de registratie VT-VJM, ten gelde te maken via een grote veiling.

80 miljoen
De Nederlandse regering, die goed op de centen wil letten bij de aankoop van een nieuw regeringstoestel, zag ineens een ideale kans om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Maar gek genoeg bleek ons land volgens een Indiase zakenzender de enige officiële gegadigde voor de tweedehands kist (bouwjaar 2006). De nieuwprijs voor een dergelijk toestel bedraagt meer dan 80 miljoen dollar.

Uiteindelijk werd de veiling door India half mei, vlak vóór de verkoop, uitgesteld om andere geïnteresseerden meer tijd te geven. Daarop is de Nederlandse overheid afgehaakt. Volgens een bron zouden daarnaast aan een overname voor Nederland te veel financiële en juridische risico's kunnen kleven.

Het kabinet moet nu op zoek naar een betaalbaar alternatief, nieuw of gebruikt, ter vervanging van het huidige regeringsvliegtuig. Dat wordt in Haagse kringen de 'KBX' genoemd (KBX staat voor Koningin Beatrix).

Deze Fokker 70 voor het vervoer van regeringsfunctionarissen en het Koninklijk Huis is verouderd, kan niet op één tank kerosine overzees vliegen en vereist steeds meer duur onderhoud. Overigens heeft het kabinet nog even de tijd om een nieuw vliegtuig te regelen.

Cityhopper
KLM Cityhopper, de huidige uitvoerder van regeringsvluchten, heeft aangekondigd eind 2017 te stoppen met het vliegen met de Fokker 70 en het onderhoud. Naar verluidt kan de keuze dan vallen op een vliegtuig van de fabrikanten Boeing, Airbus of Embraer. Ook snel een nieuwe kist van de plank bestellen, wordt niet uitgesloten. ,,We zoeken niet naar een toestel waar 300 man in kan."

Vijay Mallya is in ons land wellicht nog het meest bekend als mede-eigenaar van het Formule 1-team Force India. Hij was ooit één van de rijkste mensen in India, maar is momenteel op de vlucht voor justitie, de fiscus en schuldeisers in zijn eigen land en zou in het Verenigd Koninkrijk zitten. Een woordvoerster van het ministerie van Infrastructuur en Milieu wilde vandaag niet reageren.
http://www.ad.nl/ad/nl/38261/Nieuws/art ... sjet.dhtml
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by 747classic »

Maar goed dat "dit buitenkansje" niet is doorgegaan, gezien de bedenkelijke reputatie van het onderhoud in India (zie alle Air India 787 perikelen)
Het zou zo een "Gulfstream deja vu" kunnen zijn geworden.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
witje
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2220
Joined: 26 Aug 2005, 12:51
Type of spotter: Military
Subscriber Scramble: witje
Location: Volkel

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by witje »

747classic wrote:Maar goed dat "dit buitenkansje" niet is doorgegaan, gezien de bedenkelijke reputatie van het onderhoud in India (zie alle Air India 787 perikelen)
Het zou zo een "Gulfstream deja vu" kunnen zijn geworden.
Typisch Nederlands: "Voor 'n dubbeltje eerste rang willen zitten"
Martijn
User avatar
Alpha Kilo One
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4496
Joined: 25 Apr 2005, 16:17
Type of spotter: F5
Subscriber Scramble: Jein 😉

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by Alpha Kilo One »

Het verleden heeft alleen wel geleerd, dat dit dubbeltje meestal wel een kwartje wordt.
" Als je begrijpt wat ik bedoel"
"Nix bliev wie it es"
User avatar
rené
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2219
Joined: 26 Dec 2004, 09:49
Subscriber Scramble: yes
Location: Amsterdam

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by rené »

747classic wrote:Maar goed dat "dit buitenkansje" niet is doorgegaan, gezien de bedenkelijke reputatie van het onderhoud in India (zie alle Air India 787 perikelen)
Het zou zo een "Gulfstream deja vu" kunnen zijn geworden.

en wie zegt dat deze Airbus in India is onderhouden?
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by 747classic »

De eigenaar is niet meer in staat zijn schulden te betalen en is gevlucht voor de justitie. Dit speelde al enkele jaren, in een dergelijk ondernemersklimaat is onderhoud wel het laatste waaraan gedacht wordt.
Het desbetreffende vliegtuig werd onderhouden (uitgezonderd HMV) door zijn eigen luchtvaatmaatschappij " Kingfisher Airlines" (2005-2012) met een ATR42, ATR72 en A319,320,321 en A330 vloot, welke inmiddels ook failliet is verklaard. Licensie ingetrokken op 20 Oktober 2012.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22196
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Vervanging F70 PH-KBX

Post by Stratofreighter »

747classic wrote:De eigenaar is niet meer in staat zijn schulden te betalen en is gevlucht voor de justitie. Dit speelde al enkele jaren, in een dergelijk ondernemersklimaat is onderhoud wel het laatste waaraan gedacht wordt.
Het desbetreffende vliegtuig werd onderhouden (uitgezonderd HMV) door zijn eigen luchtvaatmaatschappij " Kingfisher Airlines" (2005-2012) met een ATR42, ATR72 en A319,320,321 en A330 vloot, welke inmiddels ook failliet is verklaard. Licensie ingetrokken op 20 Oktober 2012.
https://www.flightglobal.com/news/artic ... 19-426578/
22 June, 2016

India’s tax authorities will auction off an Airbus Corporate Jets ACJ319 aircraft previously used by Vijay Mallya, the former chairman of defunct Kingfisher Airlines.

The auction will open on Wednesday 29 June and close on Thursday 30 June, according to Indian government auction website MSTC.

The aircraft bears registration number VT-VJM and the manufacturer’s serial number 2650.

After entering service in November 2006, it operated for seven years before being parked in March 2013.

The 2005-vintage aircraft is powered by IAE V2500 engines. It can accommodate 25 passengers and six crew.
November 2024 update at FokkerNews.nl....
Post Reply

Return to “'t Praethuys”