Forum for all matters concerning Amsterdam-Schiphol airport (and control zone, including heliport). Customary language is Dutch, but English is also accepted.
Bij weinig wind zal 27 niet snel gebruikt worden ivm geluidsoverlast, zolang landen redelijk porbleemloos kan op de 18R, veroorzaakt eea minder geluidsoverlast. ik denk dat dat ook meespeelt.
Volgens luchtverkeersleiding.nl is actueel de 27 nu in gebruik dus hopelijk. Dan kan ik ze fotografen vanuit de tuin en moet ik niet met de fiets naar SPL.
Baanonderhoud leidt tot afwijkend baangebruik
Van dinsdag 25 mei tot en met zondag 6 juni 2010 voert de luchthavenexploitant baanonderhoud uit op verschillende start- en landingsbanen. Dit zal leiden tot baangebruik dat afwijkt van wat op grond van de heersende weersomstandigheden mag worden verwacht.
Van 25 mei tot en met 29 mei zal baan 18L - 36R, de Aalsmeerbaan, het gehele etmaal niet inzetbaar zijn.
In diezelfde periode is de Buitenveldertbaan, baan 09 - 27, dagelijks van 22.00 tot 06.00 uur (lokale tijd) niet inzetbaar.
Van maandag 31 mei tot en met zondag 6 juni 2010 is de Kaagbaan, baan 06 - 24, in onderhoud en het gehele etmaal niet inzetbaar voor luchtverkeer.
Het binnenkomende en vertrekkende luchtverkeer zal tijdens de onderhoudswerkzaamheden op de wel inzetbare banen worden afgehandeld. De weersomstandigheden zijn bepalend voor de te gebruiken baancombinaties.
Welke baan is de "vervanger" voor de 24-06? Ik dacht dat dat de 18C-36C was. Dan voor starten naar het zuiden (officieel 24) landen naar het Noorden 36C (officieel 06).
Er is geen vaste vervanging voor een bepaalde baan. Alles hangt af van wind, zicht, verkeersaanbod en tijd van de dag of nacht. Laat ik het erbij houden dat de regels die hier achter zitten complex genoeg zijn om meerdere dagelijkse briefings noodzakelijk te maken, dus verwacht hier geen simpel antwoord...
I assume that the maintenance mentioned is the reason why my garden is now a great place for spotting and photographing the landing aircraft into 09 ??
Never seen them landing in this direction before !