Martinair praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by ehusmann »

B767-300ER wrote:Het staken van de 2 Canada routes was al (ver) voordat de 100% overname van MP door KLM defintief was en was puur een bezettingsgraadkwestie. Bij mijn weten staakte MP deze routes reeds al in maart 2008, en was de 100% overname op 1 jan 2009 een feit.
Miami is wel na die tijd opgeheven, maar wordt nu niet door KLM aangevlogen. Orlando is toegevoegd in okt 2009
De data en bezettingsgraden ken ik niet. Wat ik wel weet is dat de overname van Martinair danwel pas eind 2008 werd goedgekeurd, maar de intentie was er al in 2007. Alleen door de weerstand van de EU werd dit pas bijna 2 jaar later definitief. Dat er dus routes in 2008 werden opgeheven kan hier best verband mee houden.

Maar welke routes werden dan wel opgeheven sinds de uitdientstreding van de twee B767s? Ze zullen toch niet ruim een jaar met 33% overcapaciteit hebben gevlogen neem ik aan....

Erwin
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

.....................
Last edited by 76-er on 15 Sep 2010, 22:30, edited 1 time in total.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

ehusmann wrote:
B767-300ER wrote:Het staken van de 2 Canada routes was al (ver) voordat de 100% overname van MP door KLM defintief was en was puur een bezettingsgraadkwestie. Bij mijn weten staakte MP deze routes reeds al in maart 2008, en was de 100% overname op 1 jan 2009 een feit.
Miami is wel na die tijd opgeheven, maar wordt nu niet door KLM aangevlogen. Orlando is toegevoegd in okt 2009
De data en bezettingsgraden ken ik niet. Wat ik wel weet is dat de overname van Martinair danwel pas eind 2008 werd goedgekeurd, maar de intentie was er al in 2007. Alleen door de weerstand van de EU werd dit pas bijna 2 jaar later definitief. Dat er dus routes in 2008 werden opgeheven kan hier best verband mee houden.

Maar welke routes werden dan wel opgeheven sinds de uitdientstreding van de twee B767s? Ze zullen toch niet ruim een jaar met 33% overcapaciteit hebben gevlogen neem ik aan....

Erwin
Met grote regelmaat heb ik 2 767's tegelijk op de G-buffer zien staan. Daarbij vloog MP gemiddeld 3 a 4 vluchten perdag de laatste 2 jaar, met af en toe een uitschieter naar 5. Die 33% overcapaciteit kan dus best.(ArkeFly heeft ook 33% overcapaciteit in hun 767 vloot (buiten de maanden juli en augustus om))
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Gonzo
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 862
Joined: 03 May 2007, 07:40

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Gonzo »

Goed hier is een nieuwe editie van inside informatie. Binnen niet al te korte tijd zou er een persconferentie komen met betrekking tot Martinair Cargo. Wat ik vandaag heb begrepen van iemand is dat zowel Air France en KLM hun cargo activiteiten gaan afstoten naar Martinair. Dit betekent dat de KLM B747-400ERF's allemaal naar MP gaan en wat ik heb begrepen gaat Martinair ook voor de exploitatie van de B777-200F's van AF zorgen.
Wat dit gaat beteken op SPL weet ik niet maar ik heb dit van een zeer betrouwbare bron.
Gonzo

When nothing goes right.......go left.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

....................
Last edited by 76-er on 15 Sep 2010, 22:31, edited 1 time in total.
User avatar
Gonzo
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 862
Joined: 03 May 2007, 07:40

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Gonzo »

Goed ik ben weer te laat....sorry, echter Michael Wisbrun, topman cargo KL/AF zou pas aan het einde van deze week de officiele plannen bekend maken. De twee artikelen die in de link worden genoemd lijken verdacht veel op de aankondiging van de reorganisatie vrachtdivisie van 18-9-2009.

Ik zou trouwens niet weten waarom de VNV omgekocht moet worden?

Ik mag dan alleen wel hopen dat die KL kleuren worden ingeruild voor de MP kleuren, persoonlijk vind ik die mooier op de 747 staan, en er zijn er al genoeg blauw op SPL. Die sticker stelt nl niks voor.
Gonzo

When nothing goes right.......go left.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by ehusmann »

De info over de vrachtactiviteiten ligt inmiddels op straat, maar de persconferentie is nog niet geweest. Op die persconferentie zal het bericht over de vrachttak dan niet meer als een verrassing komen..... maar ik denk dat er ook nog wel iets gezegd gaat worden over de passagierstak. De geplande aankoop van de A330s bijvoorbeeld..... of toch niet....

Erwin
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

philbrands wrote:
Ik zou trouwens niet weten waarom de VNV omgekocht moet worden?

.
Ik denk dat een hoop KLM vliegers niet blij zijn dat er in totaal 4 744's worden overgeheveld naar MP :wink:
Dat staat gelijk aan een productievermindering van 15% in de KLM 744 vloot (vracht en passage is 1 divisie)
Dat betekend ook 15% minder personeel nodig, dus een hoop FO's zien hun overstap naar links nu opeens in deugen vallen, evenals SO die FO willen worden.
Martinair vliegt onder een eigen AOC en een eigen CAO, die voor de werkgever gunstiger is en voor de werknemersminder gunstiger in vergelijking met de KL CAO. ALs er vliegers overgeheveld worden, zal dat op een een of andere manier gecompenseerd moeten worden,althans, daar zal de VNV uiteraard wel op inzetten. De vertrekregeling bij de KLM is ook niet gunstig voor de KLM, gezien de hoge afkoopbedragen en het verplicht terugnemen van vertrokken vliegers als er weer productie wordt uitgebreid.
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by ehusmann »

En omscholing naar B777 vlieger? De KLM heeft nog een aantal triples in bestelling staan die geen andere toestellen gaan vervangen (of gaan er al andere B747s uit?).
Aan Martinair kant kunnen de huidige B767 vliegers dan weer omgeschoold worden naar B747 vlieger. Ook daar is er dan alleen spraken van een stoelendans, maar op zich niet een vermindering in personeel nodig.

Erwin
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

En wie gaat de A330's vliegen dan?
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by ehusmann »

Daarbij maak je een veronderstelling die ik niet deel....

Serieus, één van de argumenten die ik eerder heb gelezen tegen opheffen van de passagierstak, is dat dat een probleem zou opleveren met de vliegers. Vanwege CAO etc kunnen die niet zomaar in KLM opgenomen worden. Nu, met deze ontwikkeling is dat ook niet meer nodig. Als Martinair de vrachttak uitbreidt met KLM en AF kisten, dan hebben ze opeens geen overschot aan piloten meer....

Of laat ik je vraag omdraaien, als de B767 vliegers de A330s gaan vliegen, wie gaan dan de nieuwe vrachtbakken vliegen?

Erwin
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

ehusmann wrote:
Of laat ik je vraag omdraaien, als de B767 vliegers de A330s gaan vliegen, wie gaan dan de nieuwe vrachtbakken vliegen?

Erwin
En daarom gaf ik mijn antwoord op de vraag dat de VNV omgekocht moet gaan worden :wink:
Als dat Ex KLM 744 vliegers zijn, dan zal er op de een of andere manier gecompenseerd moeten worden, daar er behoorlijke verschillen in CAO zijn. De VNV heeft daarbij lats van tegenstrijdige belangen (KLM vliegers en Martinair vliegers worden beiden vertegenwoordigd door de VNV)
Darbij heeft MP ook nog steeds 744 vliegers in dienst, al zijn dat er ondertussen wel wat minder (-60 in de gehele divisie geloof ik) dan dat dat er waren voor het vertrek van de BCF's naar Arizona.
Ik heb overigens nergens gemeld dat de 763 vliegers de 332 moeten gaan vliegen.
Welke veronderstelling deel je niet, dat Martinair doorgaat met passage?
ehusmann wrote:Als Martinair de vrachttak uitbreidt met KLM en AF kisten, dan hebben ze opeens geen overschot aan piloten meer....
Martinair niet, KLM wel. De eerste paar 773's zouden uitbreiding zijn, de laatste paar 773's vervanging van de 744 full-pax
Daarbij staan de kranten (momenteel)vol van de productievermindering pax bij KL (minder vaak aanvliegen, kleinere toestellen)
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by ehusmann »

B767-300ER wrote:Welke veronderstelling deel je niet, dat Martinair doorgaat met passage?
De veronderstelling dat er iemand de A330s moet gaan vliegen....

Erwin
User avatar
Gonzo
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 862
Joined: 03 May 2007, 07:40

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Gonzo »

Dat de B763's vervangen moeten gaan worden is duidelijk en dat de A330 een grote kans maakt lijkt mij ook duidelijk, gezien het feit dat MP directeur al met AF heeft gepraat over enkele A330's is ook een bekend feit binnen MP. Als VNV akkord zou gaan met alles, is er misschien dan een mogelijkheid dat MP en KL piloten de A330's zowel bij MP en KL gaan vliegen? Bijvoorbeeld in het begin om ervaring op te doen? MP B744 piloten hebben bijvoorbeeld ooit al eens in het begin ervaring opgedaan bij Cargolux.

Ten tweede zag ik op een overzicht dat er in de totale vrachtvloot straks ook nog 2 B747-200F's worden genoemd, volgens mij heeft geen een maatschappij deze nog in dienst, wie heeft daar een antwoord op?
Gonzo

When nothing goes right.......go left.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by ehusmann »

philbrands wrote:Dat de B763's vervangen moeten gaan worden is duidelijk
Dat ze aan het einde van hun leven zijn, ja, dat ze vervangen moeten worden, nee.
philbrands wrote:en dat de A330 een grote kans maakt lijkt mij ook duidelijk,
Alleen als je de veronderstelling maakt dat er iets vervangen moet worden.
philbrands wrote:gezien het feit dat MP directeur al met AF heeft gepraat over enkele A330's is ook een bekend feit binnen MP.
Niet is zo veranderlijk ...
philbrands wrote:Ten tweede zag ik op een overzicht dat er in de totale vrachtvloot straks ook nog 2 B747-200F's worden genoemd, volgens mij heeft geen een maatschappij deze nog in dienst, wie heeft daar een antwoord op?
Vreemd inderdaad, ook bij AF zijn ze al een tijd weg. Wordt er misschien B777-200F bedoeld? AF heeft er nu 2 van.

Erwin
Post Reply

Return to “'t Praethuys”