Hoe kom je erbij dat Neelie dat wilde? Heb je daar een bron voor? Of is dat speculatie? In 2006 draaide MP 7 miljoen verlies, daarna werd het nog meer. Waarbij een deel van het verlies nog goedgemaakt werd door de vrachttak. Moet je nagaan hoe slecht de pax tak draaide. Maar toch is MP heel erg succesvol volgens jou? Hoe denk je zelf dat een bedrijf te redden is als het stelselmatig verlies maakt, geen kapitaal heeft en geen krediet krijgt voor grote kapitaal investeringen?B767-300ER wrote:Die Europa operatie is enkelt opgedoekt omdat Neelie dat wou, anders kreeg KL geen toestemming tot overname van MP!
Dat zegt dus niets over hoe de europa operatie draaide van MP...
Het TFL verhaal kan ik bevestigen.
MP bestuur heeft zelf ingezien dat er er maar twee opties waren: of verder krimpen en uiteindelijk failliet gaan, of volledige overname.
"quote uit NRC"
Jarenlang had het bedrijf succes met zijn dubbele formule: vervoer van passagiers en vracht, als twee aparte operaties. Maar waar het met de vracht steeds beter ging, zakte de vraag naar passagiersvluchten langzaam weg en drukte Martinair sinds 2005 in de rode cijfers.
Vooral de opkomst van de prijsvechters begin deze eeuw, speelde Martinair parten. In 2007 werden daarom de vluchten in Europa afgestoten en bleef alleen een handvol bestemmingen naar het Caraïbisch gebied over. Het bleek niet voldoende om de operatie in de lucht te houden.