Foto (c) Transavia
onze redactie
SCHIPHOL - Transavia lijkt te gaan uitgroeien tot een grote budgetcarrier binnen de luchtvaartgroep Air France-KLM, maar onduidelijk is nog wat de gevolgen zullen zijn voor het personeel. De vakbonden worden volgende week op de hoogte gesteld van de plannen wat betreft de toekomstige koers van Transavia. De Vakbond van Nederlands Cabinepersoneel (VNC) wijst nieuwe bezuinigingen alvast af.
Al langer is duidelijk dat Air France-KLM een prominentere rol voor Transavia als budgetmaatschappij binnen de luchtvaartgroep wil. De Franse krant Les Echos meldde woensdag dat de maatschappij een aanzienlijk deel van de intra-Europese Air France-vluchten voor rekening gaat nemen.
De Telegraaf schreef vervolgens donderdag dat Transavia wordt omgevormd tot een grote prijsstunter, die rechtstreeks moet gaan concurreren met easyJet en Ryanair. De vloot van de maatschappij zou moeten groeien tot tweehonderd toestellen (nu zijn dat er gecombineerd in Nederland en Frankrijk ruim vijftig). Ook wordt er gerept over kostenbesparingen van vijftien procent.
Vakbond VNC zegt niet te weten wat er van de berichten klopt. "We vinden het een kwalijke zaak dat Transavia zo lang wacht met communiceren richting het personeel", meldt de vakbond. Het bedrijf zal aanstaande woensdag de plannen met de VNC en overige overlegpartners delen.
Nieuwe bezuinigingen bij Transavia, waar de afgelopen jaren al aanzienlijke kostenbesparingen plaatsvonden, ziet VNC echter niet zitten. “Als er vijftien procent bezuinigd moet worden is dat wat de VNC betreft niet op het cabinepersoneel. We hebben recent met fikse productiviteitsverhoging al genoeg geleverd.”
Pan-Europees
In juli, bij de bekendmaking van de halfjaarcijfers van Air France-KLM, zei topman Alexandre de Juniac al dat in september meer details over de toekomst van Transavia bekend zullen worden gemaakt. Hoewel De Juniac dus niet in detail wilde treden over de plannen, sprak hij wel over de "pan-Europese ambitie" van Transavia. Desgevraagd bevestigde hij dat een deel van de strategie een uitbreiding buiten Nederland en Frankrijk zal zijn.
Bron: Luchtvaartnieuws.nl
HV en Franse Transavia willen meer 737's in vloot hebben, ze hebben nu samen 50 toestellen. Maar hier in de bericht spreken ze over 200 toestellen Boeings 737's NG en mogelijk MAX 8 met maximaal 200 passagiers. Of MAX 9's is nogal een optie, maar ik denk dat misschien wel mogelijk is om in een grotere vloot van Transavia ingezet worden, is maar een gerucht zonder officiële bronnen. Ik denk uiteraard dat een zeer grote order van Transavia op komst is om paar tientallen Boeings of Airbus te bestellen voor langere termijn. We zullen het zien wat het wordt.
Ik denk dat Transavia geen wide-body vliegtuig meer wil bestellen, zoals Boeing 787 of Airbus A 350. Maar in ieder geval zei ik eerder in deze topic dat Transavia wel iets grotere vliegtuigen dan Boeing 737-800 mogelijk wil aanschaffen. Omdat Transavia een grote vloot wil hebben en op deze manier willen ze concurreren met EasyJet en Ryanair. Ik denk dat een Boeing 737-MAX 8 met 200 stoelen een geschikte toestel is voor Transavia, maar het verschil is met Boeing 737-MAX 9 is wel klein, 215 stoelen. De Airbus A 321 NEO kan ook met 235 stoelen ingezet worden op drukke routes, terwijl iets meer dan Boeing 737 MAX 9, en vliegt mogelijk ook iets verder in vliegafstand.
Berven. Je verhaal is echt puur gebaseerd op fantasie en de toespelingen die anderen daarover maken komen niet eens aan.
Gaat helemaal nergens over.
Transavia is juist bezig met vlootstandaardisatie
(189 zitters). Het is niet voor niets dat de 737-7 eruit gaat.
Kijk naar Ryanair. Vliegt ook met 1 type. Is veel makkelijker met uitwisselen en goedkoper in onderhoud. Easy heeft al zijn 737's er uitgegooid en vliegt uitsluitend airbus. Low cost remember?
200 kisten lijkt veel. Maar das ook middelange termijn,
Hier en daar denkt men dat Transavia een groot gedeelte van de Europese vluchten die nu nog door de KLM 737's en airfrance A320-series gedaan wordt wordt overgeheveld naar onze wit-groene vrienden.
Een soort van Iberia-express constructie, alleen dan met bases in Nederland en Frankrijk en later misschien nog in andere Europese landen.
En dan kom je al snel boven de 100 toestellen uit, sterker nog dan komt de 150 zelfs al in zicht als je daarbij de huidige vloot van de Franse en Nederlandse tak bij op telt.
In Frankrijk lijkt de eerste aanzet daartoe al gezet met 4 Airfrance A320's die in Transavia kleuren gespoten zijn.
en wat betreft vloot standarisatie. De 700's moeten dan idd eruit zodat ze zich nog maar over 2 types hoeven te bekommeren, de 737-800 en de A320. En van beide types zullen een flink aantal van de KLM en airfrance naar Transavaia toe vloeien.
en dan kan men in de toekomst met een grote gezamelijke order tot echte standardisatie komen voor een A320neo of 737 max
Dacht dat alle GOL machines oranje engine covers hadden. Maar dit klopt (kennelijk) niet. Van de week op de 18L zag ik vrijdag de PHGUA vertrekken met witte engine covers. Welke zijn er oranje?
B767-300ER wrote:Dacht dat alle GOL machines oranje engine covers hadden. Maar dit klopt (kennelijk) niet. Van de week op de 18L zag ik vrijdag de PHGUA vertrekken met witte engine covers. Welke zijn er oranje?