Corendon Dutch Airlines speculeer/discussie corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
robin27198
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 580
Joined: 03 Nov 2014, 13:06
Type of spotter: Civiel
Subscriber Scramble: nee
Location: EHGG/GRQ

Re: Corendon Dutch Airlines speculeer/discussie corner

Post by robin27198 »

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... e-a320s-in

Canadese A320's voor Corendon komende zomer.
robin27198
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 580
Joined: 03 Nov 2014, 13:06
Type of spotter: Civiel
Subscriber Scramble: nee
Location: EHGG/GRQ

Re: Corendon Dutch Airlines speculeer/discussie corner

Post by robin27198 »

De laaste MAX 9 PH-CDR komt vrijdag ochtend aan vanuit PAE
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 562
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: Corendon Dutch Airlines speculeer/discussie corner

Post by Inkjet »

robin27198 wrote: 23 Apr 2024, 11:37 De laaste MAX 9 PH-CDR komt vrijdag ochtend aan vanuit PAE
Vandaag de eerste revenue flight: voor HV :)
Jeroen34
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 31
Joined: 28 Sep 2021, 10:10
Subscriber Scramble: Jeroen

Re: Corendon Dutch Airlines speculeer/discussie corner

Post by Jeroen34 »

robin27198 wrote: 14 Mar 2024, 16:43 https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... e-a320s-in

Canadese A320's voor Corendon komende zomer.
Goedemiddag,

Is hier wat meer over bekend aangezien het nu mei is, en de eerste zou in april komen?

Mvg, Jeroen.
User avatar
T7
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16080
Joined: 11 Aug 2004, 15:26
Type of spotter: S5/SBS
Location: EHAM/Hoofddorp

Re: Corendon Dutch Airlines speculeer/discussie corner

Post by T7 »

Jeroen34 wrote: 12 May 2024, 14:44
robin27198 wrote: 14 Mar 2024, 16:43 https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... e-a320s-in

Canadese A320's voor Corendon komende zomer.
Goedemiddag,

Is hier wat meer over bekend aangezien het nu mei is, en de eerste zou in april komen?

Mvg, Jeroen.
C-GJLQ vliegt al even voor ze, vnl vanaf MST.
FredvZ
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 105
Joined: 07 Apr 2015, 01:13
Subscriber Scramble: Fred van Zet

Re: Corendon Dutch Airlines speculeer/discussie corner

Post by FredvZ »

Corendon gaat trans Atlantisch met een variant op de European Businessclass.

https://www.corendon.nl/comfortplus
robin27198
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 580
Joined: 03 Nov 2014, 13:06
Type of spotter: Civiel
Subscriber Scramble: nee
Location: EHGG/GRQ

Re: Corendon Dutch Airlines speculeer/discussie corner

Post by robin27198 »

T7 wrote: 12 May 2024, 15:23
Jeroen34 wrote: 12 May 2024, 14:44
robin27198 wrote: 14 Mar 2024, 16:43 https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... e-a320s-in

Canadese A320's voor Corendon komende zomer.
Goedemiddag,

Is hier wat meer over bekend aangezien het nu mei is, en de eerste zou in april komen?

Mvg, Jeroen.
C-GJLQ vliegt al even voor ze, vnl vanaf MST.
C-GJLQ is nu based op Rotterdam
C-GJLH is afgelopen weekend aangekomen en doet nu alles vanaf MST
Beide zijn voorzien van stickers op de romp
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22214
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Corendon Dutch Airlines speculeer/discussie corner

Post by Stratofreighter »

https://onderzoeksraad.nl/onvoldoende-s ... ingskabel/
/
https://www.flightglobal.com/safety/ins ... 08.article
Insufficient lubrication behind Corendon 737-800 aileron cable fracture
8 August 2024

Investigators have determined that an aileron cable fracture
on a Corendon Dutch Airlines Boeing 737-800 resulted from insufficient lubrication.

The Dutch Safety Board says the inspection interval for the cable at the time of the 8 July 2022 incident was 4,000 cycles or 24 months.

It had been inspected 20 months beforehand.
But the inquiry could not verify whether the cable had been consistently maintained and lubricated,
and says that determining the degree of wear during inspections is “difficult”
owing to their size and accessibility.

The safety board adds that it cannot tell whether the inadequate lubrication or the inspection interval had the greater influence on the incident.

The aircraft (PH-CDF)
had departed Heraklion in Crete for Amsterdam when, just after take-off,
the crew noticed the jet was rolling to the left – although it remained controllable, partly owing to favourable weather conditions.

Its pilots used rudder and aileron inputs to counter the roll and diverted to Athens.
None of the 179 passengers and six crew members was injured.

Inspection of the jet, originally delivered to TUIfly Nordic in January 2000,
found that the cable between the left aileron and the feel-and-centring unit had broken.
Een passagiersvliegtuig met bestemming Schiphol
steeg op 8 juli 2022 op van
Heraklion International Airport “Nikos Kazantzakis” op Kreta, Griekenland.

Aan boord van dit vliegtuig, een Boeing 737-800 met registratie PH-CDF,

bevonden zich
zes bemanningsleden en 179 passagiers.

Tijdens de start, direct na het loskomen,
merkte de bemanning dat het vliegtuig naar links rolde.

Ondanks dit roleffect bleef
het vliegtuig bestuurbaar.

De bemanning slaagde er in om het vliegtuig onder controle
te houden door met het richtingsroer en de rolroeren tegen te sturen.

De gunstige
weersomstandigheden droegen bij aan de bestuurbaarheid van het vliegtuig.

Het
vliegtuig week uit naar Athene en landde zonder verdere problemen.

Na de vlucht
werd het vliegtuig geïnspecteerd en bleek dat een stuurkabel kapot was gegaan tussen
de feel- and centeringunit en het linker rolroer.
https://onderzoeksraad.nl/wp-content/up ... skabel.pdf
December 2024 updates at FokkerNews.nl....
FredvZ
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 105
Joined: 07 Apr 2015, 01:13
Subscriber Scramble: Fred van Zet

Re: Corendon Dutch Airlines speculeer/discussie corner

Post by FredvZ »

De conclusie heeft ook wel iets opmerkelijks. Lag het aan de smering? Was het interval voor inspectie te groot? In elk geval is het interval inmiddels wel verlengd met 12 maanden.
Omdat de onderzochte kabels niet goed bleken te zijn gesmeerd, kan de Onderzoeksraad niet vaststellen wat het meest invloed op het ontstaan van de kabelbreuk heeft gehad: gebrekkige smering, of dat het in juli 2022 geldende inspectie-interval (4.000 vluchten of 24 maanden) te ruim was voor deze kabels.
[...]
De Onderzoeksraad merkt op dat sinds
juni 2023 het inspectie-interval is verlengd tot 6.600 vliegcycli of 36 maanden.
https://onderzoeksraad.nl/wp-content/up ... skabel.pdf
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3377
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Corendon Dutch Airlines speculeer/discussie corner

Post by pjotrtje »

Mja, het is niet vast te stellen, dat komt soms voor. Het is ook niet vaak voorgekomen, dus wellicht dat ze daarom het geen hoge prio geven. Wellicht hebben onze vrienden in Washington er iets aan gedaan?
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
geert
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1277
Joined: 05 Oct 2002, 17:27
Location: IJsselmuiden, booming city near Kampen.
Contact:

Re: Corendon Dutch Airlines speculeer/discussie corner

Post by geert »

Sinds vandaag.is Jetlines gestopt met vliegen. Een toestel staat op Maastricht, de andere op Schiphol. Voor Rotterdam lijkt Corendon de LY-KUA van Getjet voorlopig in te zetten. Voor Maastricht lijkt de OY-RUZ van DAT ingezet te gaan worden.
PH-BZF/G, PH-LMR, PH-BXR, PH-KCD, G-EUPR, G-EUUR.
robin27198
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 580
Joined: 03 Nov 2014, 13:06
Type of spotter: Civiel
Subscriber Scramble: nee
Location: EHGG/GRQ

Re: Corendon Dutch Airlines speculeer/discussie corner

Post by robin27198 »

geert wrote: 15 Aug 2024, 23:04 Sinds vandaag.is Jetlines gestopt met vliegen. Een toestel staat op Maastricht, de andere op Schiphol. Voor Rotterdam lijkt Corendon de LY-KUA van Getjet voorlopig in te zetten. Voor Maastricht lijkt de OY-RUZ van DAT ingezet te gaan worden.
Het is iets anders voor Rotterdam is de LY-KUA alleen vandaag ingehuurd kist komt straks binnen met passagiers vanuit Kayseri en gaat dan weer naar huis. Ze laten 2 Corendon Turkije kisten vliegen vandaag vanuit AYT en DUS naar RTM waarvan ze 1 laten staan op RTM en die pakt dan morgen het normale schema op.
User avatar
tonjochems
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 2566
Joined: 06 Apr 2005, 12:34
Type of spotter: civil
Subscriber Scramble: tonjochems
Location: Voorhout

Re: Corendon Dutch Airlines speculeer/discussie corner

Post by tonjochems »

C-GJLQ wordt vandaag naar het K platform versleept en zal als alles goed gaat a.s. woensdag naar Woensdrecht geferried worden.
robin27198
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 580
Joined: 03 Nov 2014, 13:06
Type of spotter: Civiel
Subscriber Scramble: nee
Location: EHGG/GRQ

Re: Corendon Dutch Airlines speculeer/discussie corner

Post by robin27198 »

tonjochems wrote: 19 Aug 2024, 14:04 C-GJLQ wordt vandaag naar het K platform versleept en zal als alles goed gaat a.s. woensdag naar Woensdrecht geferried worden.
Weet jij of er al een nieuwe poging gepland staat?
Hij staat nog steeds op oost.
User avatar
YS11
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 24282
Joined: 09 Mar 2010, 14:49

Re: Corendon Dutch Airlines speculeer/discussie corner

Post by YS11 »

robin27198 wrote: 27 Aug 2024, 15:23
tonjochems wrote: 19 Aug 2024, 14:04 C-GJLQ wordt vandaag naar het K platform versleept en zal als alles goed gaat a.s. woensdag naar Woensdrecht geferried worden.
Weet jij of er al een nieuwe poging gepland staat?
Hij staat nog steeds op oost.
Sinds gisteren omgeregistreed naar VP-CBF
Rgds,Martin.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”