KLM praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
T7
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16042
Joined: 11 Aug 2004, 15:26
Type of spotter: S5/SBS
Location: EHAM/Hoofddorp

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by T7 »

Inkjet wrote: 16 Nov 2024, 16:51
nemaco wrote: 16 Nov 2024, 14:49 KLM meldt de registratie BKQ in eigen fleet overview dus weet zeker dat ze deze zullen gebruiken.
BKQ is wel bijzonder maar niet uniek. Er is immers ook een BGQ. BKR is wel bijzonder want aanvankelijk konden BKB/E/N/R/T niet gebruikt worden omdat eerdere registraties nog niet verlopen waren. Als BKR nu wel mag, waarom dan BKN. niet 8) Mogelijk andere verloopdatum?
Was toch iets met >25 jaar uitgeschreven dacht ik?
BKE is uitgeschreven op 21nov03
BKN is uitgeschreven op 17jun08
BKR is uitgeschreven op 16may88
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3377
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

T7 wrote: 16 Nov 2024, 17:39
Inkjet wrote: 16 Nov 2024, 16:51
nemaco wrote: 16 Nov 2024, 14:49 KLM meldt de registratie BKQ in eigen fleet overview dus weet zeker dat ze deze zullen gebruiken.
BKQ is wel bijzonder maar niet uniek. Er is immers ook een BGQ. BKR is wel bijzonder want aanvankelijk konden BKB/E/N/R/T niet gebruikt worden omdat eerdere registraties nog niet verlopen waren. Als BKR nu wel mag, waarom dan BKN. niet 8) Mogelijk andere verloopdatum?
Was toch iets met >25 jaar uitgeschreven dacht ik?
BKE is uitgeschreven op 21nov03
BKN is uitgeschreven op 17jun08
BKR is uitgeschreven op 16may88
In de basis klopt het, de regels zijn sinds kort:
1) als het vorige toestel met de registratie is vernietigd en niet meer in die vorm terugkomt kan de regi opnieuw gebruikt worden
2) als het vorige toestel langer dan 20 jaar is uitgeschreven kan de regi opnieuw gebruikt worden
(Source: ILenT)
== All is well, as long as we keep spinning ==
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 552
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

pjotrtje wrote: 17 Nov 2024, 10:38 In de basis klopt het, de regels zijn sinds kort:
1) als het vorige toestel met de registratie is vernietigd en niet meer in die vorm terugkomt kan de regi opnieuw gebruikt worden
2) als het vorige toestel langer dan 20 jaar is uitgeschreven kan de regi opnieuw gebruikt worden
(Source: ILenT)
Check, daarom kan BKR wel en BKN niet.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Inkjet wrote: 16 Nov 2024, 16:51
nemaco wrote: 16 Nov 2024, 14:49 KLM meldt de registratie BKQ in eigen fleet overview dus weet zeker dat ze deze zullen gebruiken.
BKQ is wel bijzonder maar niet uniek. Er is immers ook een BGQ. BKR is wel bijzonder want aanvankelijk konden BKB/E/N/R/T niet gebruikt worden omdat eerdere registraties nog niet verlopen waren. Als BKR nu wel mag, waarom dan BKN. niet 8) Mogelijk andere verloopdatum?
In het verleden werden bij KLM de registraties eindigend op -Q en -X meestal gereserveerd voor de simulators
De simulator wordt daarbij gezien als een echt vliegtuig ivm de documentatie van identieke instrumenten in de cockpit (vliegtuig-simulator identiek rotable parts )
Ook werden op Public Relations foto's de registratie eindigend op -J gebruikt.

Aangezien momenteel voor de gehele 787 vloot twee 789 simulators (PH-BHQ en PH-BHX) in gebruik zijn en er waarschijnlijk geen speciale 787-10 simulator wordt bijbesteld, kan daarom de registratie PH-BKQ voor een 787-10 wel worden gebruikt.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 748
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by patrick@tediek.com »

Heeft iemand een idee wat er aan de hand is met de PH-BHE? Het toestel staat sinds 20 juni stil.
robin27198
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 576
Joined: 03 Nov 2014, 13:06
Type of spotter: Civiel
Subscriber Scramble: nee
Location: EHGG/GRQ

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by robin27198 »

patrick@tediek.com wrote: 18 Nov 2024, 15:47 Heeft iemand een idee wat er aan de hand is met de PH-BHE? Het toestel staat sinds 20 juni stil.
Het precieze weet ik niet maar het is een dermate groot iets dat Boeing moet komen en heel veel spullen ervoor mee moet nemen.
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 552
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

niekkie wrote: 10 Nov 2024, 20:23
YS11 wrote: 08 Nov 2024, 18:48 PH-BVD naar Malta als KL9861, onderhoud/schilderbeurt?
Schilderbeurt, geen idee in welke kleuren hij terugkomt.
Volgens de bekende KLM-volger George Moore komt hij terug met een blauw dak. Er zou ook geen A321 of E2 komen met de Skyteam livery.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

robin27198 wrote: 18 Nov 2024, 20:30
patrick@tediek.com wrote: 18 Nov 2024, 15:47 Heeft iemand een idee wat er aan de hand is met de PH-BHE? Het toestel staat sinds 20 juni stil.
Het precieze weet ik niet maar het is een dermate groot iets dat Boeing moet komen en heel veel spullen ervoor mee moet nemen.
De Boeing AOG teams bestaan uit erg ervaren personeel, grotendeels leden van de IAM District 751 / W24 vakbond, die 52 dagen gestaakt hebben.
Daardoor was de technische support van Boeing niet beschikbaar.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
patrick@tediek.com
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 748
Joined: 01 Aug 2006, 17:33
Location: Amsterdam

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by patrick@tediek.com »

747classic wrote: 19 Nov 2024, 11:01
robin27198 wrote: 18 Nov 2024, 20:30
patrick@tediek.com wrote: 18 Nov 2024, 15:47 Heeft iemand een idee wat er aan de hand is met de PH-BHE? Het toestel staat sinds 20 juni stil.
Het precieze weet ik niet maar het is een dermate groot iets dat Boeing moet komen en heel veel spullen ervoor mee moet nemen.
De Boeing AOG teams bestaan uit erg ervaren personeel, grotendeels leden van de IAM District 751 / W24 vakbond, die 52 dagen gestaakt hebben.
Daardoor was de technische support van Boeing niet beschikbaar.
Ik heb inmiddels begrepen dat het toestel in een severe turbulence situatie terecht is gekomen tijdens de vlucht van SCL naar EZE. Ik ga er vanuit dat dit een airframe schade heeft opgeleverd aangezien ik boven lees dat men in afwachting is van Boeing. Als ik de data terug kijk op FR24, zie je een behoorlijke duikvlucht.
User avatar
XYZ
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 4329
Joined: 28 Feb 2003, 17:54

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by XYZ »

KLC E190 PH-EXC all white ferried WAW-HUY Nov. 19 as KL9945 on delivery to Eastern Airways.
Inkjet
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 552
Joined: 30 Dec 2016, 21:37

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Inkjet »

XYZ wrote: 19 Nov 2024, 21:20 KLC E190 PH-EXC all white ferried WAW-HUY Nov. 19 as KL9945 on delivery to Eastern Airways.
Dus mogelijk alsnog voor KLM ingezet.
User avatar
Chr!s85
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 333
Joined: 26 Feb 2010, 11:08
Type of spotter: Civ, Gen, Mil
Location: Sint-Michielsgestel
Contact:

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Chr!s85 »

robin27198 wrote: 18 Nov 2024, 20:30
patrick@tediek.com wrote: 18 Nov 2024, 15:47 Heeft iemand een idee wat er aan de hand is met de PH-BHE? Het toestel staat sinds 20 juni stil.
Het precieze weet ik niet maar het is een dermate groot iets dat Boeing moet komen en heel veel spullen ervoor mee moet nemen.
Vertical Stabilizer stond paar weken geleden in zijn geheel langs de kist. Niet alledaagse klus.
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22195
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

Chr!s85 wrote: 21 Nov 2024, 09:16
robin27198 wrote: 18 Nov 2024, 20:30
patrick@tediek.com wrote: 18 Nov 2024, 15:47 Heeft iemand een idee wat er aan de hand is met de PH-BHE? Het toestel staat sinds 20 juni stil.
Het precieze weet ik niet maar het is een dermate groot iets dat Boeing moet komen en heel veel spullen ervoor mee moet nemen.
Vertical Stabilizer stond paar weken geleden in zijn geheel langs de kist. Niet alledaagse klus.
...dit incident heeft er dan aardig ingehakt :| :
https://asn.flightsafety.org/wikibase/449928
Date: Friday 21 June 2024
Time: 15:47 UTC
Type: Boeing 787-9 Dreamliner
Owner/operator: KLM Royal Dutch Airlines
Registration: PH-BHE
MSN: 38765/412

Location: near KOTNI, 165 km S of Mendoza - Argentina

Narrative:
KLM flight KL702, a Boeing 787-9 Dreamliner,
entered a zone of severe turbulence during the climb to cross 32500 feet.

The crew continued the flight and landed at the destination airport.
November 2024 update at FokkerNews.nl....
User avatar
Ger
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1880
Joined: 17 Mar 2007, 00:13
Location: Amstelveen

Re: KLM praat/discussie/speculeer corner

Post by Ger »

Volgens planespotters website KLM E190 PH-EXD stored at WAW 10 oct 2024. Is deze E190 ook buiten gebruik in de KLC vloot?
Facebook Group: Schiphol Spotters - Aviation Photography
Post Reply

Return to “'t Praethuys”