Martinair praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 539
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

LATAM Cargo gaat een deel inpikken. Ze hebben recent aangekondigd uit te breiden op Brussel.
NL1972
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 93
Joined: 05 Apr 2023, 19:21

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by NL1972 »

Oprichter van Martinair Martin Schorder is overreden op 93 jarige leeftijd: https://www.ad.nl/binnenland/luchtvaar ... ~a5a9cdc0/
Martin Schorder heeft heel veel betekend voor Martinair, toen hij Martinair heeft opgericht. Martinair begon eerste vakantievlucht met passagiers naar Mallorca vanaf Amsterdam in jaren ‘60 van vorige eeuw. Hij heeft Martinair groot gemaakt zowel een charter(pax) en vrachtmaatschappij werd. Martinair onder Schorder vloog met McDonnelDouglas toestellen, DC-8, DC-9 en DC-10-30CF. naar zonvakantiebestemmingen rond Middelandse Zee en Amerika. Martinair vloog ook met Airbus A310-200, één toestel die als vracht en passagiersvliegtuig kon opereren. In jaren ‘80 van vorige eeuw kwam Boeing-toestellen de vloot van Martinair te versterken, 6 Boeing 767-300ER’s en Boeing 2 747-200Convertible(pax en vracht) en Boeing 747-200Freighter. In jaren ‘90 verving Martinair DC-10-30’s met 4 Boeing MD-11CF’s, en schafte ook MD-11Freighters. Martinair bouwde vaak DC-10-30’s, MD-11CF’s en Boeing 747-200C om voor in de zomermaanden om passagiers te vervoeren en in de wintermaanden vlogen die toestellen vracht. Dus Martinair was een flexibele dynamische bedrijf onder Martin Schorder.
User avatar
Rene Klok
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 486
Joined: 04 May 2006, 10:49
Subscriber Scramble: Ja
Location: In a galaxy far far away

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Rene Klok »

Het is een mooi verhaal alleen was zijn naam Schröder en niet Schorder.
Groeten, Regards,
René

Image
User avatar
T7
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 16119
Joined: 11 Aug 2004, 15:26
Type of spotter: S5/SBS
Location: EHAM/Hoofddorp

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by T7 »

Rene Klok wrote: 03 Oct 2024, 19:49 Het is een mooi verhaal alleen was zijn naam Schröder en niet Schorder.
En hij was niet overreden...
User avatar
Stratofreighter
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 22231
Joined: 25 Jan 2006, 08:02
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Stratofreighter »

https://www.nt.nl/luchtvracht/2024/10/1 ... e-cijfers/
Martinair Cargo vliegt weer in de rode cijfers

Oude vrachtvloot speelt KLM-dochter parten

Martinair schreef vorig jaar voor het eerst sinds 2015 weer verliescijfers.

In totaal was er een negatief resultaat van ruim 9 miljoen euro,
na een comfortabele winst van 16,3 miljoen euro in 2022.

De slechte cijfers wijt topman Adriaan den Heijer aan ‘operationele problemen’,
tekorten bij het onderhoud en een mysterieuze eenmalige kostenpost.

17 oktober 2024 10:33
December 2024 updates at FokkerNews.nl....
Meesj015
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 37
Joined: 25 Nov 2018, 17:56
Subscriber Scramble: Mees Jansen

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Meesj015 »

MPS staat sinds 27 Oktober stil op AMS zie ik nu, Gewoon voor regulier onderhoud hoop ik?
User avatar
niekkie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6502
Joined: 26 Apr 2018, 21:39
Type of spotter: Civiel/Regi
Location: AMS/MST/CGN/LGG

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by niekkie »

Meesj015 wrote: 07 Nov 2024, 09:51 MPS staat sinds 27 Oktober stil op AMS zie ik nu, Gewoon voor regulier onderhoud hoop ik?
Dat weet ik niet, wel weet ik dat hij 12 December weer naar Johannesburg gaat als MP8321 STD 2240lt
planning voor nu dus kan wijzigen..
Meesj015
Scramble Newbie
Scramble Newbie
Posts: 37
Joined: 25 Nov 2018, 17:56
Subscriber Scramble: Mees Jansen

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Meesj015 »

MPS staat nog steeds aan de grond, nu voor H14 gesleept zag ik... Bijna een maand ground time nu. Iemand een idee wat ermee aan de hand is?
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 384
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

PH-MPS heeft vanaf 27 Oktober t/m 07 December niet gevlogen en was geparkeerd op AMS ??
Vanaf 8 December weer actief. na een paar rotaties op 15 December naar FRA voor onderhoud.
Lijkt mij geen optimale vlootinzet, vlieger tekorten ?
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
NL1972
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 93
Joined: 05 Apr 2023, 19:21

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by NL1972 »

747classic wrote: 16 Dec 2024, 14:04 PH-MPS heeft vanaf 27 Oktober t/m 07 December niet gevlogen en was geparkeerd op AMS ??
Vanaf 8 December weer actief. na een paar rotaties op 15 December naar FRA voor onderhoud.
Lijkt mij geen optimale vlootinzet, vlieger tekorten ?
Hmm. PH-MPS is wel een oude omgebouwde Boeing 747-400F wat ook veel onderhouden moet worden. is. PH-CKA, PH-CKB en PH-CKC zijn dus jonger dan de PH-MPS, Als alles goed gaat krijgen ze in 2027 4 gloednieuwe Airbus A350-1000 Freighters, dat zou ook veel onderhoud schelen dan die oude 747's. Dir kost Martinair onnodig veel geld als ze nog paar jaren doorvliegen met 4 Boeings 747 Freighters.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”