Het gevoeligste plekje van de luchthaven? Waarschijnlijk de binnenkant F/G-pier?SCHIPHOL - De beveiliging van Schiphol vertoont ondanks grote aanscherpingen midden dit jaar een groot, structureel lek. Hierdoor lopen reizigers en werknemers van de luchthaven gevaar.
Dat blijkt uit het programma Undercover in Nederland dat SBS6 morgenavond uitzendt.
Onderzoeksjournalist Alberto Stegeman loopt net als in februari dit jaar ongestoord over het luchthaventerrein. De journalist komt zelfs op wat hij aanduidt als 'het gevoeligste plekje van de luchthaven'. Zijn medewerkers lukte het sinds de zomer meerdere keren om zonder hulp van binnenuit op Schiphol te komen.
Schiphol schroefde na Stegemans eerdere onthullingen de bewaking op. Zo zijn alle poortjes voorzien van irisscans en kijken bewakers in de kofferbakken van passerende auto's. De journalist toonde afgelopen februari aan dat je met een Schipholpas van een ander op de luchthaven kon komen en dat het lukt een bom naar binnen te smokkelen.
Terwijl Cerfontaine het sein veilig geeft, breekt Stegeman in. De conclusie dat er nog steeds een gat in de beveiliging van Schiphol zit, is bijzonder pijnlijk voor het vliegveld. In het bijzonder voor vertrekkend directeur Gerlach Cerfontaine.
Hij nodigde op 27 november in het programma Pauw & Witteman SBS6- verslaggever Alberto Stegeman uit een kijkje te komen nemen en zelf te zien dat de boel op orde was. Diezelfde avond was Stegeman ironisch genoeg al op Schiphol, alleen zonder invitatie. Daar stelde hij opnieuw vast dat de beveiliging nog altijd niet deugde.
,,Ik vind de conclusies van deze uitzending erger dan die van de vorige,'' zegt de SBS6-journalist. ,,Schiphol was dit keer gewaarschuwd. Cerfontaine en nationaal terreurbestrijder Tjibbe Joustra stelden dat Schiphol op orde was. Dat er ondanks hun grote woorden nog een groot lek kan bestaan, is ongehoord.''
Schiphol wil niet ingaan op Stegemans bevindingen. Woordvoerster Mirjam Snoerwang zegt dat de luchthaven pas zal reageren nadat alle beelden zijn bekeken.
Undercover in Nederland, SBS6, 21.30 uur.
Eens!Michel wrote:Ik word een beetje moe van die gozer
Waarom, het is toch diep triest dat een vliegveld wat beweerd veilig te zijn zo lek is als een mandje. Maar goed dat hij het aan het licht brengt en niet een of andere mafkees met een bommetje.Michel wrote:Ik word een beetje moe van die gozer
Redskin wrote:Waarom, het is toch diep triest dat een vliegveld wat beweerd veilig te zijn zo lek is als een mandje. Maar goed dat hij het aan het licht brengt en niet een of andere mafkees met een bommetje.Michel wrote:Ik word een beetje moe van die gozer
cHabu wrote:Nog niet alles gezien, maar kan je nu al vertellen dat het vanaf morgen ook op oost anders gaat worden...
Niet meer ff snel naar oost toe voor of na je werk.
Trek er maar een half uur extra voor uit en als het tegenzit mag je de auto laten staan...
Denk het wel...Derice wrote:Denk dat het na deze aflevering ook wel is afgelopen met bezoeken aan het Technisch Areaal op Oost door vrienden/familie van medewerkers?
Ik gok het zelfde als op Schiphol centrum....B767 wrote:Ze hebben het dus in hun bol gekregen... wat zijn de plannen?cHabu wrote:Nog niet alles gezien, maar kan je nu al vertellen dat het vanaf morgen ook op oost anders gaat worden...
Niet meer ff snel naar oost toe voor of na je werk.
Trek er maar een half uur extra voor uit en als het tegenzit mag je de auto laten staan...
Nou ja, lach er maar om.Cloudhopper wrote: Maar het blijft schandalig dat op forums te lezen is waar de KBX staat
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more