Moderator: Jaap
Post all airshow-related items here. Please keep the postings as informative and to-the-point as possible. Refrain from postings with the sole intention to communicate whether you like the show or not, unless accompanied by arguments that can help others. |
Dat weet je van tevoren als het op Volkel is, is wel de reden waarom ik het jammer vind dat ze in 2003 Twente hebben laten sluiten ipv Volkel. Ik moet wel zeggen dat ik met het vervoer met de pendelbussen weinig van problemen heb gemerkt dit jaar,behalve dan dat ze zaterdagmiddag de richtingen Oss en Uden ineens hadden omgedraaid.Jza wrote: De bereikbaarheid (naar het veld toe en van het veld af) is ronduit slecht.
Ook vind ik het storend dat de static tussen de baan en het publiek is.
Buiten de grote afstand tot de baan, verpest het ook bijna elke foto van een vliegtuig op de baan.
Wat bedoel je? Had je de sparekisten van alle teams op de static willen hebben, ipv de twee hele teams? (waar juist op dit Board om is gevraagd vorig jaar overigens) Die sparebakken zijn er om tot op het laatste moment te kunnen gebruiken in de display als er een kist tech gaat oid. Dan wil je ze vlakbij je team hebben, zonder dat je het hele veld over moet steken. (Denk bijvoorbeeld aan de Blue Angels op de vrijdag in Leeuwarden).DJMikey wrote: Wat betreft de static vond ik jammer dat ipv de sparekisten Team Aguila en PdF op de static stonden
Ik vond dat juist dit jaar wel meevallen. Misschien omdat er veel demo’s waren die hun eigen commentator mee hadden genomen. Maar voor Jan & Leo Airshowvergallers B.V. is het een grote vooruitgang dat ze vrijdag maar drie keer Kuifje zeiden. (Ik heb ook niet voor niets toen L. in De Wereld Draait Door verscheen gevraagd of ze zijn mond niet even konden dichtnaaien.)BartMan wrote: Ben vergeten te vermelden dat ik ook dit jaar me weer suf heb gelachen om het commentaar-duo.
Ik weet dat er in het verleden vanuit spotters-hoek commentaar is geweest op het commentaar (is het nog te volgen?), maar ik lach me ieder jaar weer helemaal suf om het commentaar.
Hoogtepunt: ik heb een video van de base-attack waar op de achtergrond duidelijk te horen is hoe de commentatoren zich inleven in de rol van de "vijand die net even aan de barbeque zit",
Misschien stelt http://www.vulcantothesky.org/news/anmviewer.asp?a=573 je enigszins gerust?Mark B. wrote: het is mooi om te zien dat een Vulcan zoveel enthousiaste reacties bij groot en klein los kan maken. Ik hoop dat er flink gedoneerd is, ze verdienen het!
Hoeft niet, sommige mensen hebben ook graag het moment dat ze de grond weer raken, met die rook die dan van de wielen komt, of dat ze los komen.Slijfie wrote: Kisten fotografeer je toch vooral in de lucht?
Dat klopt. Ik zou graag willen dat die een stuk van de crowdline af zouden worden gezet, maar dat geldt voor meer shows (zoals Fairford). Als je die mensen dan een goed uitzicht wilt geven, maak dan voor hen een verhoogd terras aan hun tent, zodat je zowel het grote publiek als de bobo’s goed zicht geeft.Slijfie wrote:Waar ik me veel meer aan stoor zijn het groeiende aantal viptenten die de showlijn afschermen voor het publiek.
De bedoeling achter de oprichting van BAD was in het begin dat de speciale kisten die de squadrons altijd naar "hun" show op "hun" veld haalden nu ook door die squadrons naar de shows op andere velden werd gehaald. Het zal wel met veranderde wereldomstandigheden te maken hebben, politiek of financieel, maar ik heb wel het idee dat dit nooit uit de verf is gekomen. Sterker nog, het lijkt mij dat er juist minder invloed is van de operationele eenheden sinds die tijd, ook omdat de laatste Texel Air Show ineens wel erg veel dezelfde deelnemers en opbouw had als de open dagen.KIER wrote: Vroeger gewoon door de basis zelf, waar de piloten uiteraard goede contacten hadden met andere squadrons. En tegenwoordig door een speciaal bureau , waar ze net zo goed door kunnen gaan voor ambtenaren met vergelijkbare werkzaamheden als een lokaal gemeentehuis.
Op het ogenblik loopt er geen echte competitie meer voor de F-16 vervanging. Voorlopig hebben de heren en dames politici gezegd door te gaan met de Lightning II.nilsko wrote: Het viel mij ook op inderdaad dat dit onderwerp niet aan bod is gekomen. Ook de commentators hadden het er niet over (maar goed, dat zegt niets. Ik weet niet of dit voorbedachte rade is geweest.
Tja, iets met voor- en nadelen. Teams->eigen commentator-> minder Jan & Leo. Look on the bright side of spotting.Hoogy wrote: ik heb geen hekel aan stuntteams maar dit jaar waren er wel erg veel.
Fairford ben ik wel met je eens, maar Waddington wordt vanuit de basis zelf georganiseerd.Iwan Bogels wrote: De Open Dagen van de KLu mogen naar mijn inzien niet worden vergeleken met shows als op Waddington en Fairford. Die shows hebben een commerciele insteek
Zoals ook al door anderen is gezegd, HIJ VLOOG NIET DOOR DE ATTACK! De F-16s waren nog aan het opstijgen. En juist omdat we om het echie meedoen, is er voor die airpower demo minder materieel beschikbaar.Iwan Bogels wrote:een tanker die recht door de base attack vloog gooide het spookje wel een beetje in de war. Ik had echt veel meer verwacht van de airpower demo, zeker nu we al jaren "om het echie" mee doen in de uithoeken van de wereld.
Alleen vliegen als het echt nodig is om current te blijven en de opgedragen taken operationeel uit te (kunnen) oefenen. En volgens de locale pers schijnt het nog moeilijk genoeg te zijn om de vlieguren zo in te delen per kist om tot de NH-90 operationeel is hun taken goed uit te kunnen voeren.nilsko wrote: Ik weet niet hoe de inzetbaarheid van de Lynx is, maar best zal het niet wezen.
Dus we moeten er maar mee leren leven zeg jij. Slecht argument vind ik. De bereikbaarheid is iets waar de organisatie echt iets aan kan veranderen. Als ik kijk hoe afgelegen Fairford ligt dan lukt het daar ook redelijk tot goed. Waarom kunnen wij het dan niet op Volkel? Tevens vind ik het argument maar je kan toch het OV nemen een slecht argument want het verleden heeft gewoon laten zien dat het merendeel van de bezoekers dat niet doet. Er zal altijd een vast percentage met het OV komen en dit percentage zal misschien het ene jaar 2% meer zijn en het andere 2% minder maar grote fluctuaties verwacht ik hier niet in.Dat weet je van tevoren als het op Volkel is, is wel de reden waarom ik het jammer vind dat ze in 2003 Twente hebben laten sluiten ipv Volkel. Ik moet wel zeggen dat ik met het vervoer met de pendelbussen weinig van problemen heb gemerkt dit jaar,behalve dan dat ze zaterdagmiddag de richtingen Oss en Uden ineens hadden omgedraaid.
Volgens mij was er zeker 30-40 % parallelbaan ongebruikt (Na de Vulcan naar het oosten toe). Wellicht dat er redenen waren om die lengte niet te gebruiken. (Loopafstand publiek beperken? who knows )DJMikey wrote:Paar kleine opmerkingen, zonder te quoten.
die plek. En bovendien ook nog eens, totale lengte van die tenten was nog geen 100 meter over een static met een lengte van de gehele parallelbaan.
Ik sta een paar keer per jaar voor mijn vereniging ook verkeer te regelen op evenementen. Absoluut niet vergelijkbaar met een evenement als Volkel, maar op de parkeerterreinen zelf zorgen we voor een vooraf bepaalde indeling waarbij we de in- en uitstroom van het verkeer proberen te reguleren en, niet onbelangrijk, communiceren met de mensen op het veld zodat je kan doseren. Ook de voetgangers worden langs de hoofdrijlanen op aparte stroken geleid zodat ze het rijdende verkeer niet in de weg zitten. Anders gaan auto's kriskras overal tussendoor rijden en ontstaat er een bottleneck op de plek waar je het niet wilt. Maar goed, de perkeerterreinen worden geregeld door vrijwilligers, maar vooraf nadenken over een verkeersplan op de terreinen helpt de wachttijden verminderen.. Zoalng het verderop niet stokt dan En nogmaals, investeer in een paar el-cheapo walkie-talkies zodat de regelaars op de uitrijpunten met elkaar kunnen communiceren.DJMikey wrote: Wat het verkeersplan betreft. Zonde dat het zo in de soep is gelopen. Je kunt niet op voorhand alles op verkeersgebied incalculeren. Naast routes voor bezoekers moeten er calamiteitenroutes zijn, in het geval dat ineens veel brandweer en ambulances naar het veld moeten. Die routes moeten vrij blijven, waardoor gezien de omgeving van Volkel niet veel wegen overblijven om het verkeer in goede banen te leiden. De overblijvende wegen hebben nu eenmaal een bepaalde maximum capaciteit. Daarom wordt er niet voor niets steeds geadviseerd om met het OV en de gratis pendeldiensten te komen ipv de auto.
Ik kan me overigens niet herinneren of in 2007 dezelfde problematiek aan de orde was. Volgens mij viel het op dit punt wel mee toen. Het verkeersplan 2007 was nagenoeg exact gelijk aan dat van dit jaar. Ik denk dat de veel hogere bezoekersaantallen van dit jaar een - zo niet de belangrijkste - oorzaak is.
Ja, de volgende Luchtmachtdagen staan gepland op de vliegbasis Gilze-Rijen.Flying Flea Builder wrote:Zo, en nou ik.
Te klagen heb ik eigenlijk weinig tot niks.
Bereikbaarheid:goed, parkeren: OK (eigen parking voor motoren kort bij de eerste ingang) Terugweg leek en beetje op 'kluitje in 't riet', maar met hier en daar een bord of afsluiting negeren was ik toch snel op de grote weg.
Static:Stond goed opgesteld, ik heb alles wel goed kunnen platen, ondanks diverse tenten e.d. Ook veel showdeelnemers opereerden van de static, dus actieplaten. Een zwaarwegend minpunt: dat constant heen en weer gerij met zogenaamde 'vip taxi's', vooral die busjes reden irriterend in de weg, met name bij de Vulcan parking. Van de kisten 'aan de overkant' eigenlijk ook het meeste wel op de plaat. Ook de spare Hawk en Typhoon, die vr. middag al weggingen.
Vliegshow: zat goed in elkaar, veel variatie. Air power demo lekker compact en niet zo langdradig. Veel F-16's maar weinig heli's en transport, maar ja, alles is tegenwoordig gewoon in gebruik... Hoogtepunten: het grote aantal classic jets (Vipers en Vulcan voor mij toppers), oranje F-16 met nieuwe vliegfiguren, Poolse MiG-29 en de absolute klapper qua vliegen (en geluid!) de Typhoon. Jammer dat door de straffe wind de Wright Flyer veroordeeld was tot Wright Stayer, maar goed, volgende keer beter. Commentatoren: Klonken fris en vrolijk,houwen zo. Beter dan dat oubollige gedoe van vroeger.
Het geheel is wat mij betreft geslaagd te noemen, ik kijk alweer reikhalzend uit naar volgend jaar (Gilze ?)
Er stond toch een block 52 F-16 ???wamovements wrote:Wat ik trouwens miste tijdens deze, overigens geweldige, opendag was het thema opvolging van de F-16. Afgelopen jaren werden we letterlijk doodgegooid met die mock up JSF (je kwam hem overal tegen) en stond het programma boekje er vol mee. Het lijkt erop dat de KLU niet meer zo zeker is van zijn zaak. Men leek zelfs zo bang dat er zelfs geen Gripen was om eventuele speculaties uit de weg te gaan. Wat is jullie gedachte hierover?
Dennis Peteri
Het aantal mensen dat tegenwoordig op komt dagen op Fairford t.o.v. deze show op Volkel? Volkel was gewoon drukker, zowel over twee dagen genomen als op zaterdag. Bovendien vergeet je dat Fairford ieder jaar wordt gehouden, en de Luchtmachtdagen over verschillende velden rouleren, en ongeveer eens in de drie jaar op hetzelfde veld plaatsvinden. Ik weet nog wel hoe groot de puinhoop bij de RIAT was toen ze na twee jaar afwezigheid weer terugkeerden naar Fairford (qua verkeer had dat nog niet met de security te maken, maar dat was omdat niemand (meer) wist hoe dat eerder was aangepakt, source RIAT).Thijs wrote:Als ik kijk hoe afgelegen Fairford ligt dan lukt het daar ook redelijk tot goed. Waarom kunnen wij het dan niet op Volkel?
Hi Guiness,Guinness wrote:And refering to Mr. Bogels...... looking at your site you must have contacts all over the world..... pretty strange that we didn't see any of them at the Volkel Air Show
If we all keep cheering them on, they are not going to take notice of the points that could have been arranged better. And I have read a lot of remarks about possible points of improvement. Comments serve a purpose, you know....Guinness wrote:Please keep all comments nice as we know what efford the BAD took again to give you all a nice airshow.
Ik denk dat het niet aan BAD is om te bepalen of de covers wel of niet op een kist blijven zitten. Ik neem aan dat de 'eigenaar' daar altijd nog zelf over beslist of hij zijn kist wil blootstellen aan FOD of DOD...EHAM wrote:Wat ik niet begrijp is waarom er kappen over sommige static-kisten zitten. Als er bij een paar kisten geen kappen op zit, dan kunnen ze er bij alle kisten toch af? Misschien dat BAD daar wat aan kan doen. Ik hoop het van harte. Is toch jammer als je een Griekse F-16 in het zonnetje ziet staan met een grote rode kap en hem dan, als enigszins kritische fotograaf (niet fotograferen om het fotograferen, maar fotograferen om een mooie foto te krijgen) toch maar niet fotografeert.
Dat is correct, het is de beslissing van de bemanning.Viperdriver wrote:Ik denk dat het niet aan BAD is om te bepalen of de covers wel of niet op een kist blijven zitten. Ik neem aan dat de 'eigenaar' daar altijd nog zelf over beslist of hij zijn kist wil blootstellen aan FOD of DOD...EHAM wrote:Wat ik niet begrijp is waarom er kappen over sommige static-kisten zitten. Als er bij een paar kisten geen kappen op zit, dan kunnen ze er bij alle kisten toch af? Misschien dat BAD daar wat aan kan doen. Ik hoop het van harte. Is toch jammer als je een Griekse F-16 in het zonnetje ziet staan met een grote rode kap en hem dan, als enigszins kritische fotograaf (niet fotograferen om het fotograferen, maar fotograferen om een mooie foto te krijgen) toch maar niet fotografeert.
Als ik zie hoe het aantal squadron rotaties sindsdien gekelderd is (nul per jaar in heel Nederland?), aan hoeveel (of hoe weinig) buitenlandse oefeningen de KLu tegenwoordig nog deelneemt en hoe ze het op Leeuwarden dit jaar voor elkaar krijgen om een Frisian Flag (DE tegenhanger van Red Flag ) te organiseren met als enige gasten een Noorse Falcon en 6 F-15s, vraag ik me af hoe het tegenwoordig nog zit met die 'goede' contacten op de bases zelf. De kans lijkt me klein dat we dan bijvoorbeeld de Vulcan of een Slowaakse L-39 hadden gehad. Misschien een Brogel F-16, Duitse Tornado of Mildenhall tanker.. Ook leuk!KIER wrote:Denk dat het voornamelijk allemaal te maken heeft met het organiseren van tegenwoordig; Vroeger gewoon door de basis zelf, waar de piloten uiteraard goede contacten hadden met andere squadrons. En tegenwoordig door een speciaal bureau , waar ze net zo goed door kunnen gaan voor ambtenaren met vergelijkbare werkzaamheden als een lokaal gemeentehuis.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more