Japan Airlines

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: JAL to end service to Amsterdam ???

Post by B767-300ER »

Preathuys....... :wink:
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
MAS017
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3068
Joined: 30 Sep 2005, 09:18
Subscriber Scramble: yes
Location: 10 NM East of PAM VOR

Re: JAL to end service to Amsterdam ???

Post by MAS017 »

Eric,

In ieder geval wens ik je veel sterkte voor de komende tijd :!: :!: :!:

Het is zeker niet prettig om in deze onzekerheid je werkzaamheden te moeten doen...dus :respect:
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1957
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Subscriber Scramble: skycruiser
Location: AMS

Re: JAL to end service to Amsterdam ???

Post by skycruiser »

Even een berichtje van mij, voordat anderen hier iets posten wat eventueel niet juist is;

Er is op 19 januari een uitspraak gedaan mbt Japan Airlines. Hoofdpunten die hier eventueel van belang kunnen zijn:

- JAL is NIET failliet
- JAL staat onder een soort van curatele van de Japanese overheid
- Alle vluchtoperaties zullen volgens schema worden uitgevoerd
- Tickets zijn en blijven gewoon geldig
- JAL staat open voor nieuwe reserveringen
- Frequent Flyer (Mileage Bank) blijft open en ongewijzigd. Ook oneworld partnerprogramma's kunnen gewoon blijven gebruikt
- Een uitspraak over een alliantie is NIET gedaan.
- Per direct heeft JAL een nieuwe CEO en management

Voor jullie informatie, het re-organisatieplan zal 3 jaar beslaan.
Rond eind juni 2010 zal er een uitspraak worden gedaan over eventueel te schrappen routes of frequentie-wijzigingen. Voor wat betreft Amsterdam, is er momenteel dus niks aan de hand. Ook is onze winterdienstregeling reeds vastgelegd en zal deze worden gevlogen tot sowieso eind october 2010. Over plannen daarna is nog niks bekend.
Ook zal er rond eind juni 2010 verdere informatie worden gegeven over onze alliantie-strategie.

Gelieve verder niet teveel te discussieren hier over deze zaken. Zoals hierboven door mij gemeld zijn feiten en vragen niet om discussie op dit moment.

Grt,
Eric
User avatar
Custom addict
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 160
Joined: 17 May 2009, 19:21
Type of spotter: F3
Location: Tienhoven

Re: JAL to end service to Amsterdam ???

Post by Custom addict »

Als ik het goed begreep heeft JAL de japanse versie van chapter 11 aangevraagd toch?
Schijnt wel een delegatie van Delta/Air france-KLM naar japan te zijn gegaan om
een bod te doen. Ik weet niet hoe geloofwaardig dit is, maar feit is dat JAL door de sterk
lage beurskoers (3 YEN geloof ik, wat dus minder is dan 1 ct, per aandeel) wel een prooi
kan worden voor investeringmaatschappijen die denken snel te scoren.

Ik hoop niet dat ze op dit pad komen want dan zal het nog slechter worden voor de medewerkers.
Hopelijk trekt de economie weer wat aan zodat ze hierop mee kunnen liften, want een carrier
als JAL is toch zonde als die moet verdwijnen of sterk moet afslanken
Always a different day with aviation
HvH
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 111
Joined: 16 Jun 2009, 10:19
Type of spotter: S2

Re: JAL to end service to Amsterdam ???

Post by HvH »

Ik heb net op luchtvaarnieuws.nl het volgende gevonden:
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=33500" onclick="window.open(this.href);return false;

groet,
HvH
User avatar
evhest
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1660
Joined: 04 Jul 2004, 16:37

Re: JAL to end service to Amsterdam ???

Post by evhest »

Staat inmiddels ook op het ANP....
Answers will be questioned.....
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1957
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Subscriber Scramble: skycruiser
Location: AMS

Re: JAL to end service to Amsterdam ???

Post by skycruiser »

Custom addict wrote:Als ik het goed begreep heeft JAL de japanse versie van chapter 11 aangevraagd toch?
Zoals ik gezegd heb, staat JAL nu onder soort van curatele. Alle operaties blijven gewoon voortgaan, en dus ja, is dit vergelijkbaar met het Amerikaanse Chapter 11.
Custom addict wrote:Schijnt wel een delegatie van Delta/Air france-KLM naar japan te zijn gegaan om een bod te doen. Ik weet niet hoe geloofwaardig dit is, maar feit is dat JAL door de sterk lage beurskoers (3 YEN geloof ik, wat dus minder is dan 1 ct, per aandeel) wel een prooi
kan worden voor investeringmaatschappijen die denken snel te scoren.
Dat is zoals ik hierboven al aangaf, nu niet aan de orde.
Feiten zijn zoals ik ze had gegeven. Dat JAL een 'prooi' is, zijn jou bewoordingen. Reken ermaar gewoon op dat de Japanse regering JAL heus niet zal weggeven hoor...

Wat verder speelt met betrekking tot samenwerking of alliantie-strategie, is nu niet aan de orde en wordt pas later dit jaar bekend gemaakt als onderdeel van het herstructureringsplan.
HvH wrote:Ik heb net op luchtvaarnieuws.nl het volgende gevonden:
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=33500" onclick="window.open(this.href);return false;
Heel goed hoor! 8)

Overigens is niet alle informatie juist en als zodanig officieel gemeld.
Het schrappen van het aantal banen bijvoorbeeld, is nog niet bekend. Knap dat dergelijke zaken bij luchtvaartnieuws (via persburo) al wel bekend zijn.

Nogmaals, de feiten zijn zoals ik ze hierboven weergaf. Over andere zaken zijn geen specifieke uitlatingen gedaan, dus die hoeven hier ook niet in een discussie voorbij te komen op dit moment.

Grt,
Eric
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: JAL to end service to Amsterdam ???

Post by ehusmann »

Skycruiser, bedankt voor het helder melden van wat JAL officieel heeft gemeld. Het is niet onbelangrijk om dat voor ogen te houden.
Aan de andere kant, officiele statements zijn bijna per definitie niet helemaal volledig. Alles dat niet gemeld is, is dus niet per definitie onzin, of niet aan de orde. Het is alleen nog niet 100% zeker, of niet wenselijk om het al naar buiten te brengen. Dus:
skycruiser wrote:Over andere zaken zijn geen specifieke uitlatingen gedaan, dus die hoeven hier ook niet in een discussie voorbij te komen op dit moment.
lijkt mij volstrekt onzinnig, temeer omdat dit een forum is, de plek bij uitstek om te discussiëren. Een verplaatsing naar civiel nieuws lijkt mij op zijn plek, misschien dat een moderator dat kan bewerkstelligen, maar een éénzijdig opgelegde censuur moeten we toch niet willen.

Erwin
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1957
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Subscriber Scramble: skycruiser
Location: AMS

Re: JAL to end service to Amsterdam ???

Post by skycruiser »

ehusmann wrote: Een verplaatsing naar civiel nieuws lijkt mij op zijn plek, misschien dat een moderator dat kan bewerkstelligen, maar een éénzijdig opgelegde censuur moeten we toch niet willen.

Erwin
Mee eens Erwin. Praethuys dan aub...
Een discussie is ook geen 'Civil News' ;)

Mettertijd zal meer informatie worden gegeven over routes, bestemmingen, personeel, alliantie, etc. etc. Die zijn nu -misschien wel bekend-, maar niet officieel bevestigd en openbaar.
Laat ik jullie zeggen, mij zijn ze intern nog niet bekend.

Grt,
Eric
User avatar
MainPower
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2004, 18:50
Location: Zaanstad
Contact:

Re: Japan Airlines

Post by MainPower »

Hmmm zal de naam JAL nu verdwijnen na uitspraak faillissement (welke nu is aangevraagd)?
User avatar
skycruiser
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1957
Joined: 19 Mar 2005, 21:46
Subscriber Scramble: skycruiser
Location: AMS

Re: Japan Airlines

Post by skycruiser »

MainPower wrote:Hmmm zal de naam JAL nu verdwijnen na uitspraak faillissement (welke nu is aangevraagd)?
Er is géén faillissement aangevraagd zoals wij dat kennen in Nederland.
Japan Airlines blijft bestaan zoals het nu is, de naam zal niet veranderen.

Er gaat een reorganisatie plaatsvinden onder curatele van de overheid van Japan, en schuldeisers hebben momenteel het nakijken waardoor de uitvoering van de gehele operatie gewaarborgd blijft, mede dankzij het kapitaal waar de Japanse regering garant voor staat.
User avatar
MAS017
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3068
Joined: 30 Sep 2005, 09:18
Subscriber Scramble: yes
Location: 10 NM East of PAM VOR

Re: Japan Airlines

Post by MAS017 »

JAL is niet failliet, zoals reeds eerder gemeld, dus de naam blijft bestaan...
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Japan Airlines

Post by aviodromefriend »

MainPower wrote:Hmmm zal de naam JAL nu verdwijnen na uitspraak faillissement (welke nu is aangevraagd)?
Voor zover ik het hier begrijp is de status van JAL meer te vergelijken met het nederlandse "uitstel van betaling" dan met een faillissement. (Nu zijn er natuurlijk zat gevallen bekend waarbij dat eerste uiteindelijk uitmondde in het tweede maar dat is eigenlijk nou net niet de bedoeling.)
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Coati
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1561
Joined: 25 Jun 2005, 19:53
Type of spotter: S5
Subscriber Scramble: No
Location: Meppel, Netherlands

Re: Japan Airlines

Post by Coati »

Ik begrijp de politieke correctheid, maar imho zijn ze hardstikke failliet, ook al kunnen ze officieel niet failliet gaan. Ze vragen protectie van faillisement aan zodat het bedrijf niet gisteren de deuren had moet sluiten.

De enige reden dat JAL nog kan blijven opereren is vanwege de protectionistische instelling van de staat waardoor ze aan een overheidsinfuus zijn gelegd en met staatssteun kunstmatig in leven worden gehouden.

Dus JAL is officieel niet failliet, maar ik zou niet weten hoe ik hun situatie anders zou moeten noemen...
create your own database with www.spottingmode.com
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Japan Airlines

Post by ehusmann »

Volgens mij zijn ze net zo failliet als IJsland.... en dat bestaat ook nog.
Maar de kern van het verhaal hier is dat de Japanse overheid altijd protectionistisch was, maar dat niet meer kan zijn. Ook in Japan is de staatschuld zover opgelopen, dat ze werkelijk niet meer dit soort bedrijven in stand kunnen blijven houden. Eens is de koek op. Nu is het zaak om de levensvatbare delen te behouden en ergens anders onder te brengen. Zoals het er naar uitziet het liefst met hulp van een sterke buitenlandse partner. Vraag is wie, wat, wanneer en hoe.

Erwin
Post Reply

Return to “'t Praethuys”