echt jammer...
Pan Am, TWA, NWA, US Air en nu Continental...
Straks blijft er 1 amerkaanse airline over...
Het spijt me zeer, maar de definitie van systeembanken aanpassen aan je betoog werkt natuurlijk niet. Het heten geen systeembanken omdat ze iets domineren (wat dat dan ook zou mogen zijn), maar omdat ze onderdeel zijn van het financiele systeem. Dat zit zo in elkaar gevlochten, waarbij banken onderling van elkaar afhankelijk zijn, dat als er één wegvalt, het hele systeem in elkaar dondert. Dit is in geen enkel opzicht het geval in de luchtvaart. Als er één maatschappij omvalt vliegen de anderen gewoon door. Misschien krijgt één van de allianties wat problemen, maar zelfs daar zijn er nog drie van. Bij systeembanken is daar echt geen spraken van.Hopla wrote:Ik bedoel met systeem luchtvaartmaatschappij dat een maatschappij zoals United hun hubs volledig domineren, net zoals systeembanken domineren. Qua definitie een verschil maar de essentie is hetzelfde in mijn optiek.
De precieze hub valt misschien weg, maar de mogelijkheden om te reizen niet. Met alle netwerkcarriers van tegenwoordig én de low cost die directe verbindingen hebben valt niet opeens een heel deel van de mogelijkheden weg. De stoelen worden misschien even iets minder (en dus de prijzen hoger), maar reizen kan je nog steeds. Daar sloeg mijn opmerking van de overcapaciteit ook op. Er is eens tructurele overcapaciteit van 20% in het totale netwerk van alle maatschappijen. Dat betekent dus dat er bij het wegvallen van één maatschappij makkelijk het meeste kan worden overgenomen. Zelfs als dat betekent dat er een paar vliegtuigen op andere routes moeten worden ingezet.Hopla wrote:Als zo'n maatschappij weg valt dan stort het hele luchtvaartnetwerk in voor een bepaald gebied. Als bij zo'n hub een carrier wegvalt wordt dit gat niet even overgenomen door een ander. Tenzij ze de vliegtuigen van de failliete carrier overnemen kost jaren voor er genoeg vervangende toestellen zijn. Om nog maar te zwijgen over eigen toestellen overhevelen op de nieuwe routes.
Yep, en heb je weleens het aantal maatschappijen binnen de US geteld? Je hebt het over United, American en Delta alsof dat de enige nog zijn. Maar wat dan met Alaska, Hawaiian, Spirit, Frontier, AirTran, JetBlue en niet te vergeten: Southwest. Die kunnen echt een groot deel van die passagiers wel overnemen hoor. Om nog maar niet te spreken over internationale routes overigens.Hopla wrote:Een maatschappij van buiten de US mag het zo ie zo niet zijn vanwege de regelgeving. Dus moet het van binnen de US zijn.
Heb ik het echt zo slecht uitgelegd? Het voorbeeld ging over het feit dat er een structurele overcapaciteit van zo'n 20% van de markt is. Dat betekent dat er makkelijk een maatschappij weg kan vallen, zonder dat er een groot tekort ontstaat.Hopla wrote:Het % dat vliegtuigen volzit zegt niets, het gaat erom de winst die je ermee maakt.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more