Martinair praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
Silvester
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 147
Joined: 24 Aug 2008, 06:15

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Silvester »

B767-300ER wrote:
Silvester wrote: Zolang er in Frankrijk zelden tot nooit winst is gemaakt bij de vrachttak, bij KL wel , en bij MP nog meer dan is het misschien een spelletje van tijdelijke aard, maar zo gauw de cijfers spreken dan hebben de bonden echt niets meer in te brengen.
Winst is winst en verlies is verlies.
Moah, het verlies ligt niet alleen in Frankrijk ;)
Alleen het verlies is NL is minder slecht, wat het gemidelde omhoog trekt.
Als ik het heb over de vrachttak dan wordt er nu/op dit moment en de komende tijd bij Martinair gewoon winst gemaakt, bij KL niet anders.
Ik ben er van overtuigd dat ieder die operationeel werkt bij MP en/of KL weet dat er winst wordt gemaakt, we werken ons het zweet uit de naad met minder mensen wel weer meer werk.

Het ligt alleen aan de rekenmeesters om uit vissen waar komt het geld binnen komt en waar het geld weer uit gaat.
Wie dat wel hard op heeft gezegd is Gregorowitsch die heeft gezegd dat Martinair dit boekjaar weer in de zwarte cijfers komt.

Verder ben ik van overtuigd dat ieder die weet hoe er in de loods van Martinair/Menzies wordt gewerkt, de KLM loods en hoe ( star en inefficient ) er gewerkt wordt bij G1XL van Air France op CDG, dat de laatste de groei en werkwijze van MP/KL niet over kan nemen.

Dat er mensen speculeren over een Martinair France is naar mijn insziens dus grote onzin omdat ze de werkwijze van Martinair in Frankrijk niet over kunnen nemen.

Maar de cijfers mogen het gaan zeggen.
User avatar
Gonzo
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 862
Joined: 03 May 2007, 07:40

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Gonzo »

Silvester wrote:
B767-300ER wrote:
Silvester wrote: Zolang er in Frankrijk zelden tot nooit winst is gemaakt bij de vrachttak, bij KL wel , en bij MP nog meer dan is het misschien een spelletje van tijdelijke aard, maar zo gauw de cijfers spreken dan hebben de bonden echt niets meer in te brengen.
Winst is winst en verlies is verlies.
Moah, het verlies ligt niet alleen in Frankrijk ;)
Alleen het verlies is NL is minder slecht, wat het gemidelde omhoog trekt.
Als ik het heb over de vrachttak dan wordt er nu/op dit moment en de komende tijd bij Martinair gewoon winst gemaakt, bij KL niet anders.
Ik ben er van overtuigd dat ieder die operationeel werkt bij MP en/of KL weet dat er winst wordt gemaakt, we werken ons het zweet uit de naad met minder mensen wel weer meer werk.

Het ligt alleen aan de rekenmeesters om uit vissen waar komt het geld binnen komt en waar het geld weer uit gaat.
Wie dat wel hard op heeft gezegd is Gregorowitsch die heeft gezegd dat Martinair dit boekjaar weer in de zwarte cijfers komt.

Verder ben ik van overtuigd dat ieder die weet hoe er in de loods van Martinair/Menzies wordt gewerkt, de KLM loods en hoe ( star en inefficient ) er gewerkt wordt bij G1XL van Air France op CDG, dat de laatste de groei en werkwijze van MP/KL niet over kan nemen.

Dat er mensen speculeren over een Martinair France is naar mijn insziens dus grote onzin omdat ze de werkwijze van Martinair in Frankrijk niet over kunnen nemen.

Maar de cijfers mogen het gaan zeggen.
Kleine correctie, Gregorowitsch heeft niet glashard gezegd dat er dit jaat zwarte cijfers voor Martinair in de boeken komt. Hij heeft heel duidelijk aangegeven dat de Cargo divisie zwarte cijfers zouden kunnen schrijven met het inzicht van nu en de voorspellingen voor de rest van het jaar en dat het totaal afhankelijk is van de prestaties van passage of er break even of een kleine winst geschreven kan worden voor Martinair in het totaal.

En meer kan ik niet zeggen want dan kom ik in de problemen en weten ze wie ik ben. :wink:

Gr.,
Gonzo
Gonzo

When nothing goes right.......go left.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Silvester wrote: Als ik het heb over de vrachttak dan .
Kijk, zo had ik het niet gelezen.
Ik ben het met je eens dat de vrachttak van KLM en MP idd goede zwarte cijfers schrijft, maar het totale resultaat van MPen KL nog niet in het zwart is ;)
Gonzo wrote: Daarnaast begrijp ik via andere bronnen dat MP niet het vertrouwen uitstraalt naar de touroperators zodat zij ondertussen aan het shoppen zijn bij OR, en dat is niet onbegrijpelijk. Volgens mij zou MP er verstandig aan doen om open kaart te spelen met de touroperators zodat zij weten wat er gaat gebeuren de komende periode. Stel dat MP gewoon door gaat met passage en de grote touroperators zijn overgestapt naar OR dan heeft MP alsnog een probleem.
Neckermann (Thomas Cook) zinspeelt op een zelfde constructie als in Belgie.
Na het wegvallen van Martinair aldaar en een mislukt uitstapje naar XL airways France, vliegt Thomas Cook nu daar ook met JetAirFly naar de caraibbean. Hier willen ze hetzelfde, alleen dan met JetAirFly's TUI zusje ArkeFly.
De touroperators hebben Holland Exel nog diep in hun geheugen gegrift staan en willen zekerheid. Zekerheid die Martinair op dit moment niet biedt.
gonzo wrote: Maar goed dit is nog even koffiedik kijken, als er mensen zijn die willen weten hoe het schema voor de winter eruit ziet laat het mij weten en dan zal ik het hier even plaatsen.

Gr.,
Gonzo
Ik zal je voor zijn. ;)
Op basis van bestemming:
AUA 6x per week
HAV 4x per week (vanaf 1 dec 5x per week)
MBA 2x per week
CUN 4x per week
PUJ 3x per week
VRA 1x per week
CUR 6x per week
MCO 4x per week.

Op basis van vluchtdagen:
Ma: 3x: MP617 HAV, MP639 CUN, MP661 PUJ-CUR
Di: 3x: MP815 MBA, MP635 MCO, MP665 AUA-CUR
Wo: 2x: MP635 MCO, MP667 AUA-CUR (en vanaf 1 dec 3x: MP617 HAV)
Do 3x: MP665 AUA-CUR, MP639 CUN, MP617 HAV
Vr 3x: MP661 PUJ-AUA, MP639 CUN, MP617 HAV
Za 4x: MP665 AUA-CUR, MP815 MBA, MP623 VRA-PUJ, MP635 MCO
Zo 4x: MP667 AUA-CUR, MP617 HAV, MP639 CUN, MP 635 MCO

Met 4 kisten een redelijk vol schema, zeker als je in acht neemt de wekelijkse vlucht voor het Ministerie van Defensie van grofweg maandag tot en met vrijdag en de woensdag de vaste dag voor onderhoud aan 1 van de kistenin de schuur, is er eigenlijk nagenoeg geen speelruimte in het schema. Hopen dat de techniek het volhoud :wink: .
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Gonzo
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 862
Joined: 03 May 2007, 07:40

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Gonzo »

B767-300ER je hebt het schema nog mooier gemaakt dan ik in mijn gedachte had!! :respect:
Gonzo

When nothing goes right.......go left.
User avatar
Custom addict
Scramble Junior
Scramble Junior
Posts: 160
Joined: 17 May 2009, 19:21
Type of spotter: F3
Location: Tienhoven

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Custom addict »

B767-300ER wrote: Op basis van vluchtdagen:
Ma: 3x: MP617 HAV, MP639 CUN, MP661 PUJ-CUR
Di: 3x: MP815 MBA, MP635 MCO, MP665 AUA-CUR
Wo: 2x: MP635 MCO, MP667 AUA-CUR (en vanaf 1 dec 3x: MP617 HAV)
Do 3x: MP665 AUA-CUR, MP639 CUN, MP617 HAV
Vr 3x: MP661 PUJ-AUA, MP639 CUN, MP617 HAV
Za 4x: MP665 AUA-CUR, MP815 MBA, MP623 VRA-PUJ, MP635 MCO
Zo 4x: MP667 AUA-CUR, MP617 HAV, MP639 CUN, MP 635 MCO

Met 4 kisten een redelijk vol schema, zeker als je in acht neemt de wekelijkse vlucht voor het Ministerie van Defensie van grofweg maandag tot en met vrijdag en de woensdag de vaste dag voor onderhoud aan 1 van de kistenin de schuur, is er eigenlijk nagenoeg geen speelruimte in het schema. Hopen dat de techniek het volhoud :wink: .
Het kan aan mij liggen maar volgens mij heeft MP nog altijd maar 3 pax kisten, hoe willen ze
dan 4x op een dag gaan vliegen? Even heen-terug- en weer heen lijkt mij een beetje
lastig gezien de afstanden.
Always a different day with aviation
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Custom addict wrote:
Het kan aan mij liggen maar volgens mij heeft MP nog altijd maar 3 pax kisten, hoe willen ze
dan 4x op een dag gaan vliegen? Even heen-terug- en weer heen lijkt mij een beetje
lastig gezien de afstanden.
PH-MCJ + PH-MCL + PH-MCM+ PH-MCI = 4 ;)
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Hurricane
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5415
Joined: 05 Oct 2003, 18:03
Type of spotter: F4 + H5
Subscriber Scramble: Hurricane
Location: EHVB

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Hurricane »

Uit nieuwsgierigheid; tot hoe lang blijft die MCJ nog bij MP ?? Volgens mij was het lease contract recent nog met een jaar? verlengd maar dit word toch de volgende 767 die foetsie zal gaan op den duur ??

Adios, H.
Groeten,
Ron
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Het leasecontract van de MCJ liep tot eind 2009 en is verlengd tot medio 2011.
De MCM, MCI en MCL zijn begin dit jaar per direct verkocht aan een leasemaatschappij en worden direct weer teruggeleased van de lessor.
Ook die leasecontracten lopen tot medio 2011.
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
OA152
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 92
Joined: 10 May 2005, 10:57
Location: Amsterdam-West

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by OA152 »

Het verbaast me dat een besluit over passage zo lang uitblijft.
Het product is in mijn ogen al lang niet meer concurrerend. Het is dat men rechten heeft op Cuba (en AF aast daarop, dat is al jaren zo), maar voor de meeste bestemmingen bestaat een alternatief en dat wordt vaak ook gekozen.
Zelf heb ik op route naar AUA en CUR verschillende keren heel bewust gekozen voor KL; beter toestel, beter IFE, internet check-in (toen MP dat nog niet had) en een enkele keer zelfs goedkoper.

Wat ik vreemd vond is dat KL stopte op AUA en, terwijl MP daar met lang niet volle kisten ook op vloog, de vluchten zelf hervatte om een business class product aan te bieden. Dus zelf vliegen i.p.v. een dochter extra gunnen (waarvoor dan wel een echt business class product moet komen; de comfort class is dat natuurlijk bij lange na niet).

Vind het vooral jammer dat het cabinepersoneel aan het lijntje gehouden wordt, hoewel ik ook begrijp dat er mensen kunnen doorstromen naar KL. Enthousiast blijven, terwijl je het product maar ziet afglijden...en met het verlengen van de MCJ is men helemaal blij...:-( Schijnt een verschrikkelijk toestel voor het cabinepersoneel te zijn om op te werken, heb ik me laten vertellen.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Inderdaad, voor bestemmingen als CUN, HAV, VRA, PUJ en MCO heb je goede rechtstreekse alternatieven???
Geldt idd wel voor de AUA-CUR route.
Alhoewel, beter toestel?? KLM gebruikt degood old 744 full paxop de CUR en op Aruba, MP de 767. WHats the difference?
Dat KLM nu toevallig de laatste maanden Personal IFE aan het inbouwen is?
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
OA152
Scramble Rookie
Scramble Rookie
Posts: 92
Joined: 10 May 2005, 10:57
Location: Amsterdam-West

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by OA152 »

Voor CUN is er ArkeFly, maar ik snap je punt. Volgens mij is alleen de toeristenmarkt in beweging en pakt MP die trend te laat op. Overstappen is al lang niet meer een bezwaar voor veel mensen als daar iets goeds tegenover staat; gunstige vertrektijden, en goedkopere tickets....

Zelf ben ik zowel binnen Europa (toen MP nog Europa vloog) ook al voor een overstap in Spanje gegaan op weg naar de Canarische Eilanden; niet om 5.00 uur vertrekken en niet om 2.30 uur aankomen. En dat dan nog goedkoper ook dan een rechtstreekse charter (geldt net zo goed voor HV en OR trouwens). Ook buiten Europa speelt iets vergelijkbaars; non stop naar MCO met MP voor 1250 Euro p.p. in augustus of voor 1000 met KL/DL met overstap. Keuze wat mij betreft snel gemaakt.

Vliegtuigen; ach, dat is een kwestie van smaak. 767 is een prachtig toestel, maar idd, de keuze hebbend, wint de 747 glansrijk...;-)

Nee, wat mij betreft wordt het tijd dat MP weer op een positieve manier met passage in het nieuws komt, maar ik vrees het ergste.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Het maakt mij geen *** uit of ik in een 747 of een 767 vlieg,als het maar zonder overstap is.
Zo zie je maar dat dat voor iedereen anders is.
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Dutchbird
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1820
Joined: 04 Oct 2003, 01:56

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Dutchbird »

Er gaat niets boven een overstap, beetje rondwandelen, beetje spotten en bovendien 2 vluchten erbij voor in je logboek in plaats van 1. :worship:
Grtz,
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

FlightMemory
User avatar
Rockville
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1648
Joined: 24 Nov 2007, 00:38

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Rockville »

Dutchbird wrote:Er gaat niets boven een overstap, beetje rondwandelen, beetje spotten en bovendien 2 vluchten erbij voor in je logboek in plaats van 1.
Tja, dat is dan jouw mening. Maar ik denk dat het merendeel van de passagiers "in direct line" van A naar B willen; ergo niet willen overstappen. 8)
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Ik heb daar echt een gruwelijke hekel aan. Domweg wachten. Gewoonweg point to point is iedeaal voor vakantie, interresseert mij niks of het overdag of middenindenacht is.

Ontopic: Touroperators wachten met hun beslissing waar ze voor de zomer 2011 en winter 2011/2012 hun stoelen onder gaan brengen tot na de zomer. MP heeft aan de TO's aangegeven voor 1 oktober duidelijkheid te geven mbt passage.
All times are local times!

Regards, N.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”