Martinair praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
Gonzo
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 862
Joined: 03 May 2007, 07:40

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Gonzo »

B767-300ER wrote:
Gonzo wrote: B767-300ER ben jij al op de hoogte van de laatste rel in de cockpit bij Cargo??
Welke rel bedoel je? Als 76-er al van niets weet.....
Bedoel je tussen MP onderling, of de wrijving tussen de KLM vliegers en de MP vliegers die via het VNV en AVB wordt uitgevochten, en waar voorlopig geen zicht is op witte rook?? Of specifiek Cargo?
Gonzo wrote: Daarnaast mooie verhalen dat vele MP vliegers naar HV kunnen................geloof drie tot nu toe voor een x aantal maanden.
TOPPIE zou onze bekendste zwemster zeggen.

Gr.,
Gonzo
Zoals 76-er zegt, inderdaad 4 stuks. Dacht alleen dat de termijn korter was, maar 76-er zit er dichter op dan mij, dus die zal wel gelijk hebben 8)
Onder andere de wrijving tussen KL en MP vliegers en het feit dat naar verhouding een KL vlieger maar 80% vliegt van wat een MP vlieger doet. Dan het salaris is een groot verschil voor minder werk wordt je meer beloond. MP captains weigeren nu een KL vlieger de landing te laten doen, blijkt iets met de uren van een KL vlieger te maken te hebben. Exact verhaal moet ik nog even controleren, wil wel de werkelijkheid hier neerzetten en niet een half broodje aap verhaal.

KL vliegers klagen over te weining uren die ze maken, terwijl als ze gevraagd worden wat extra te doen in een schema die ze hebben bij MP cargo dan is het nummer van de vakbond snel gevonden of bellen ze KL op. Wat betreft dat laatste kunnen de KL vliegers beter in dienst gaan bij AF daar zijn ze ook zo vakbond geil. Nemen wij wl wat AF piloten in dienst die graag willen vliegen maar niet mogen van AF en de vakbond.

Gr.,
Gonzo
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

Gonzo wrote: MP captains weigeren nu een KL vlieger de landing te laten doen, blijkt iets met de uren van een KL vlieger te maken te hebben.

Klinkt op z'n zachtst gezegd nogal uit z'n verband gerukt. Met uren kan het niets te maken hebben, wel met het vereiste aantal start en landingen. Daarvan moet je er nl elke 90 dagen 3 van gedaan hebben. KL-vliegers werken idd heel erg weinig (zitten ze zelf ook niet op de wachten), over het hoe en waarom moet je in Badhoevedorp zijn. Als gevolg daarvan loopt de rode vlieger nogal eens 'zijn' start of landing mis, omdat de KLM'r 'pilot flying' móet zijn om current te blijven.

Vliegtechnisch en op persoonlijk gebied is er helemaal niets mis met de blauwe gastvliegers, zolang je maar niet over dingen als overnames en vakbonden gaat praten. :wink:

[edit for typo]
Last edited by 76-er on 16 Apr 2011, 20:56, edited 1 time in total.
User avatar
Gonzo
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 862
Joined: 03 May 2007, 07:40

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Gonzo »

76-er wrote:
Gonzo wrote: MP captains weigeren nu een KL vlieger de landing te laten doen, blijkt iets met de uren van een KL vlieger te maken te hebben.

Klinkt op z'n zachtst gezegd nogal uit z'n verband gerukt. Met uren kan het niets te maken hebben, wel met het vereiste aantal start en landingen. Daarvan moet je er nl elke 90 dagen 3 van gedaan hebben. KL-vliegers werken idd heel erg weinig (zitten ze zelf ook niet op de wachten), over het hoe en waarom moet je in Badhoevedorp zijn. Als gevolg daarvan loopt de rode vlieger nogal eens 'zijn' start of landing mis, omdat de KLM'r 'pilot flying' móet zijn om current te blijven.

Vliegtechinsch en op persoonlijk gebied is er helemaal niets mis met de blauwe gastvliegers, zolang je maar niet over dingen als overnames en vakbonden gaat praten. :wink:
Vakbonden en overname is idd een gevoelig onderwerp, sprak pas geleden een MP instructeur die ik zeer goed ken maar afgelopen week zoveel gal spuwde dat ik ff niks wist te zeggen. mensen die mij kennen weten dat, dat heel bijzonder is. :)

Gr.,
Gonzo
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

76-er wrote: KL-vliegers werken idd heel erg weinig (zitten ze zelf ook niet op de wachten), over het hoe en waarom moet je in Badhoevedorp zijn.
Ik heb deze post gepost zonder het hele VNV en AVB discussie hier ook op te gaan willen starten (daar zijn andere forums voor 8) ):
Is het wel zo dat KLM vliegers er zelf niet op zitten te wachten dat ze zo weinig vliegen? MP vliegers vliegen 11 dagen op, 7 dagen af. (zowel Passage als Cargo) Toen bekend werd dat de ERF's onder MP AOC gingen vallen, ging men op zoek naar vrijwillige KLM-vliegers welke tijdelijk gedetacheerd wouden worden bij MP. Onder KLM Salaris en arbeidsvoorwaarden en MP roosters. Er waren nagenoeg geen vrijwilligers, omdat 11 dagen op 7 dagen af toch wel wat teveel van het goede was. Volgens mij hebben de KLM vliegers toen bedongen via het VNV dat het voor hen 9 om 9 werd, tegen 11 om 7 van MP. zodoende kwamen er wel genoeg vrijwilligers. Dus of de KLM-er niet zit te wachten op weinig vliegen betwijfel ik in dit geval. Saillaint detail, de KLM vliegers welke nu gedetacheerd bij MP de ERF's vliegen verdienen met 9 om 9 toch wel signioficant meer dan de MP vlieger met 11 om 7 dagen.....
Of zit ik er nu helemaal naast, zo ja dan hoor ik het graag.
76-er wrote: Vliegtechinsch en op persoonlijk gebied is er helemaal niets mis met de blauwe gastvliegers, zolang je maar niet over dingen als overnames en vakbonden gaat praten. :wink:
Logisch KLM vliegers profiteren namelijk niet van de overname van de MP passagevluchten en al helemaal niet van de extra productie die dat met zich mee brengt, Die extra vliegers hebebn ze dan dus ook niet nodig 8) (Voor de leken onder ons, dit was GEEN serieuze opmerking, ik weet beter)
All times are local times!

Regards, N.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

B767-300ER wrote: Of zit ik er nu helemaal naast, zo ja dan hoor ik het graag.
Ja. :wink:

De deal was van begin af aan 9 om 9. En ook onder die regeling zijn er overigens niet genoeg vrijwilligers.
User avatar
Coati
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1561
Joined: 25 Jun 2005, 19:53
Type of spotter: S5
Subscriber Scramble: No
Location: Meppel, Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Coati »

Het fijne is wel weer dat het MP personeel tenminste nog een baan heeft. Ik neem aan dat ze dat liever hebben dat op straat staan wegens een faillisement. En de arbeidsvoorwaarden hebben ze toch voornamelijk aan de eigen MP bedrijfscultuur te danken. Erg vreemd en kinderachtig dat hier zo wordt afgegeven op KL.
create your own database with www.spottingmode.com
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Coati wrote:Het fijne is wel weer dat het MP personeel tenminste nog een baan heeft. Ik neem aan dat ze dat liever hebben dat op straat staan wegens een faillisement. En de arbeidsvoorwaarden hebben ze toch voornamelijk aan de eigen MP bedrijfscultuur te danken. Erg vreemd en kinderachtig dat hier zo wordt afgegeven op KL.
Het is toch geen geheim dat KLM al sinds 1998 is begonnen met de afbraak van MP en alle bedrijfscultuur die daaromheen hangt.....
Of moet ik daar even een opsomming van maken?
Daarbij is MP niet failliet. En gaat dat het ook niet. Er wordt enkelt verlies geleden op Passage, maar met Cargo wordt dat ruimschoots goedgemaakt......
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

76-er wrote:
B767-300ER wrote: Of zit ik er nu helemaal naast, zo ja dan hoor ik het graag.
Ja. :wink:

De deal was van begin af aan 9 om 9. En ook onder die regeling zijn er overigens niet genoeg vrijwilligers.
I stand corrected
Waarom niet genoeg vrijwilligers? omdat ze dan te hard moesten werken?
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
Coati
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1561
Joined: 25 Jun 2005, 19:53
Type of spotter: S5
Subscriber Scramble: No
Location: Meppel, Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Coati »

B767-300ER wrote:
Coati wrote:Het fijne is wel weer dat het MP personeel tenminste nog een baan heeft. Ik neem aan dat ze dat liever hebben dat op straat staan wegens een faillisement. En de arbeidsvoorwaarden hebben ze toch voornamelijk aan de eigen MP bedrijfscultuur te danken. Erg vreemd en kinderachtig dat hier zo wordt afgegeven op KL.
Het is toch geen geheim dat KLM al sinds 1998 is begonnen met de afbraak van MP en alle bedrijfscultuur die daaromheen hangt.....
Of moet ik daar even een opsomming van maken?
Daarbij is MP niet failliet. En gaat dat het ook niet. Er wordt enkelt verlies geleden op Passage, maar met Cargo wordt dat ruimschoots goedgemaakt......
Nogmaals, onzin dat KLM verantwoordelijk zou zijn voor de afbraak van MP. MP heeft zichzelf afgebroken, inderdaad wel sinds rond 1998, mede door intern mismanagement en door verkeerde airline strategieën toe te passen. Het onderdeel Cargo was en is idd succesvol, daar is geen discussie over. Alleen er is geen legitieme reden om onrendabele onderdelen in leven te houden met de opbrengsten van een succesvol onderdeel. Waarom denk je dat er sprake was van een overname? Zeker niet omdat MP zo ontzettend floreerde. Dus geen reden om KL zo aan te vallen.
create your own database with www.spottingmode.com
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

B767-300ER wrote:Waarom niet genoeg vrijwilligers? omdat ze dan te hard moesten werken?
Niet te hard werken, maar te lang van huis. De perceptie is dat je altijd nonstop 9 dagen aaneengesloten onderweg bent, gevolgd door 'maar' 9 dagen thuis. In de praktijk valt dat nogal mee, de meeste KLM'rs die ik spreek hebben het eigenlijk best wel naar hun zin, ondanks dat ze aangewezen zijn.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Coati wrote: Nogmaals, onzin dat KLM verantwoordelijk zou zijn voor de afbraak van MP. MP heeft zichzelf afgebroken, inderdaad wel sinds rond 1998, mede door intern mismanagement en door verkeerde airline strategieën toe te passen. Het onderdeel Cargo was en is idd succesvol, daar is geen discussie over. Alleen er is geen legitieme reden om onrendabele onderdelen in leven te houden met de opbrengsten van een succesvol onderdeel. Waarom denk je dat er sprake was van een overname? Zeker niet omdat MP zo ontzettend floreerde. Dus geen reden om KL zo aan te vallen.
MP heeft zichzelf afgebroken?? Uhh wie waren er ook alweer de eigenaren van MP in 1998 en later...
50% KLM, 50% Maersk..............
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6090
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by ehusmann »

B767-300ER wrote:MP heeft zichzelf afgebroken?? Uhh wie waren er ook alweer de eigenaren van MP in 1998 en later...
50% KLM, 50% Maersk..............
Wie neemt de beslissingen t.a.v. strategie? De aandeelhouders, of de directie?

Erwin
Image
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

MP heeft 'zichzelf afgebroken' omdat de aandeelhouders/RvC modernisering e/o uitbreiding keer op keer blokkeerden. [Da's de korte versie..]
User avatar
Coati
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1561
Joined: 25 Jun 2005, 19:53
Type of spotter: S5
Subscriber Scramble: No
Location: Meppel, Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Coati »

Sinds 1968 was 50% van de Martinair-aandelen in het bezit van de KLM. Uhm, als jouw redenatie klopt, dan wordt MP al sinds 1968 afgebroken door boze externe krachten. En, KLM had dus geen meerderheidsbelang. Daar heb je 51% voor nodig. Iets waar MP management ook prat op ging.
create your own database with www.spottingmode.com
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by aviodromefriend »

ehusmann wrote:
B767-300ER wrote:MP heeft zichzelf afgebroken?? Uhh wie waren er ook alweer de eigenaren van MP in 1998 en later...
50% KLM, 50% Maersk..............
Wie neemt de beslissingen t.a.v. strategie? De aandeelhouders, of de directie?

Erwin
Als een directie niet doet wat ze opgedragen krijgen van hun aandeelhouders/doet wat de aandeelhouders onwelgevallig is, is het en un momento dado gedaan met de directie (even in het algemeen gesproken #Cruijff). Uiteindelijk moeten de aandeelhouders accoord gaan met een strategie of niet, en die hebben het laatste woord.
Last edited by aviodromefriend on 16 Apr 2011, 21:37, edited 1 time in total.
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
Post Reply

Return to “'t Praethuys”