cHabu wrote:Tja, dan kom ik op een pop-up met een registratieverzoek om het te kunnen lezen.76-er wrote:Kennelijk hebben de fransen nu het idee opgevat om de complete vrachtdivisie naar CDG over te plaatsen:
http://fd.nl/ondernemen/453712-1407/air ... erplaatsen
Voilà:
Air France-KLM wil vrachtdivisie naar Parijs verplaatsen
Verhuizing kan Schiphol honderden arbeidsplaatsen kosten.
Air France-KLM onderzoekt een verplaatsing van de vrachttak van Schiphol naar Parijs. Dat melden bronnen bij de Nederlands-Franse luchtvaartmaatschappij na berichtgeving in het Britse transportblad Loadstar.
Sterk verlieslijdend
De verplaatsing maakt deel uit van de verkoop van de vrachtdivisie van Air France-KLM, waar Martinair deel van uitmaakt. Door de vrachtactiviteit op vliegveld Charles de Gaulle in Parijs te concentreren, zou er meer interesse zijn voor de vrachttak.
In maart meldde Het Financieele Dagblad dat de noodlijdende luchtvaartmaatschappij de vrachtvloot wil uitfaseren. De vrachttak is sterk verlieslijdend, omdat steeds meer vracht wordt meegenomen in het ruim van gewone passagiersvliegtuigen.
Volledige overname
De afgelopen tijd is al dan niet serieus gepraat over een vrachtjoint-venture met strategisch partner Etihad. Dit is sinds vorige week van de baan. De Arabische luchtvaartmaatschappij kan de vrachtdivisie niet volledig overnemen, vanwege regelgeving.
Air France-KLM is nu op zoek naar een partij die de vrachtdivisie in zijn geheel wil overnemen, inclusief personeel. Daarvoor heeft de Nederlands-Franse luchtvaartmaatschappij de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs ingehuurd. Air France-KLM geeft geen commentaar.
Winstwaarschuwing
De Nederlands-Franse luchtvaartmaatschappij wilde voor eind juni een beslissing nemen over de vrachttak, maar dit is verdaagd tot 25 juli. De dag ervoor komt Air France-KLM met de halfjaarcijfers. De markt kijkt daar naar uit, omdat concurrent Lufthansa een paar weken geleden met een winstwaarschuwing kwam. Mogelijk dat slechtere resultaten de kracht zijn achter de inhuur van Goldman Sachs: Air France-KLM heeft geld nodig voor schuldreductie.
De Nederlandse vakbonden zijn geschrokken van een mogelijke verplaatsing van de vrachttak. ‘Dit zou zomaar honderden banen kunnen kosten op Schiphol, niet alleen bij Martinair maar ook bij het onderhoudsbedrijf’, zegt bestuurder Swen Laarveld van vakbond De Unie in een reactie. Bij Martinair werken ongeveer 600 man.
Niet te koop
Voorzitter Steven Verhagen van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) zegt dat het plan eerder op tafel heeft gelegen, maar niet recentelijk. Hij wil niet vooruitlopen op een eventueel besluit omdat hij verwacht dat het niet zo’n vaart zal lopen. ‘KLM heeft enorm veel vracht, dat kan onmogelijk naar Parijs.’
Bestuursvoorzitter James Hogan van Etihad wilde gisteren op het luchtvaartcongres van de EU in Wenen niet kwijt of hij zint op meer overnames in Europa als de investering in Alitalia helemaal rond is. Er gaan geruchten dat Etihad mogelijk ook investeert in KLM of een gedeelte ervan. Hierover en over andere scenario’s wordt in ieder geval intensief overlegd met de leiding van Air France-KLM in Parijs. ‘We werken nog steeds aan een joint-venture tussen Amsterdam en Abu Dhabi’, zei Hogan gisteren in Wenen over de voortgang van de samenwerking. Officieel is KLM niet te koop.