Vervanging F-16's: 'Er zijn geen aantoonbare professionele fouten gemaakt'
13/04/18 om 14:09 - Bijgewerkt om 16:24
Defensie heeft volgens een externe audit de informatie over de F-16's
conform de geldende bevoegdheden opgevolgd en behandeld.
De info moest niet naar de minister worden doorgestuurd.
'Er zijn geen aantoonbare professionele fouten gemaakt.'
Dat concludeert minister van Defensie Steven Vandeput (N-VA)
uit de interne en externe audits die zijn gevoerd naar de manier
waarop binnen de defensiestaf is omgesprongen
met het rapport van vliegtuigbouwer Lockheed Martin
over de levensduurverlenging van de F-16.
'De informatie werd niet gemanipuleerd', aldus minister Vandeput.
De audits werden opgevraagd nadat twee rapporten van vliegtuigbouwer Lockheed Martin opdoken
die aangaven dat onze 54 F-16's langer zouden kunnen vliegen dan de 8.000 uren
die steevast werden vooropgesteld.
Dat zou de vervanging van de gevechtstoestellen minder dringend maken.
Er werd ook bijkomende
informatie gevraagd aan de Amerikaanse luchtmacht.
Op basis van de laatste memo
liet minister Vandeput verstaan
dat die levensduurverlenging geen haalbare kaart is.
Om er over na te denken,
moet Defensie beschikken over 90 procent van de vluchtgegevens over de ganse levensduur.
Probleem is dat ons leger slechts over zestien meettoestellen beschikt
en dat pas sinds 2006.
Volgens luitenant-generaal Rudy Debaene kan met andere woorden
slechts 20 procent van de vluchtgegevens worden geregistreerd
en zijn die gegevens van voor 2006 zelfs niet beschikbaar.
Vandeput en Debaene gaven aan dat Defensie zelf
de luchtwaardigheid van de toestellen moet garanderen boven de 8.000 vlieguren.
'Wie gaat die verantwoordelijkheid nemen?', vroeg de minister.
Debaene vulde aan dat Defensie niet de technische competenties heeft
om die verantwoordelijkheid op zich te nemen.
'Niemand binnen Defensie zal tekenen
om de Belgische F-16's langer te laten vliegen',
aldus de luitenant-generaal.
Bovendien wijst de memo er volgens de minister en de generaal op
dat een levensduurverlenging van de F-16's allesbehalve kosteloos zou zijn.
Een aantal systemen moet bijvoorbeeld worden aangepast.
Zelfs met 'dergelijke substantiële investeringen'
zal de F-16 niet dezelfde overlevingskansen
in een operationele omgeving met geïntegreerde luchtverdediging hebben, luidt het.
Bovendien zou de studie ook aangeven
dat ook andere systemen aanpassingen vergen.
'Als je alles samenlegt,
ben je niet veraf van de nota die ik indertijd aan de regering heb bezorgd
en op basis waarvan werd beslist over te gaan
tot de aankoop van nieuwe gevechtstoestellen', aldus minister Vandeput.
Oppositie misnoegd met gang van zaken
De oppositiepartijen zijn ondertussen misnoegd over de manier waarop ze inzage krijgen in de audits.
Ze vinden het niet alleen niet kunnen dat ze pas donderdag
werden uitgenodigd in de commissie Defensie,
maar ook dat ze slechts een samenvatting
ter beschikking krijgen is hen een doorn in het oog.
De commissieleden kregen bij aanvang van de zitting een samenvatting van de audits toebedeeld.
'Op basis van zeven bladzijden samenvatting
moeten wij hier een debat voeren', kloeg De Vriendt.
Eenzelfde geluid weerklonk bij Dirk Van der Maelen (sp.a).
'De commissie is nog niet eens begonnen of we krijgen al een kaakslag.
We werden 26 uur op voorhand verwittigd,
we hebben de documenten niet eens kunnen zien
en de externe audit waarop de minister zich zo beroemde,
is samengevat op een papiertje van één bladzijde.'