Martinair praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
User avatar
niekkie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6461
Joined: 26 Apr 2018, 21:39
Type of spotter: Civiel/Regi
Location: AMS/MST/CGN/LGG

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by niekkie »

mac wrote: 03 Apr 2021, 11:41 Is dit bezoek aan Hahn eenmalig of is het onderhoud naar Hahn verhuisd omdat KLM geen 747's meer in haar vloot heeft en dus het onderhoud ook heeft gestaakt?
Hoorde van de Hahn spotter dat de rest daar ook volgt voor checks dus ga maar wel vanuit dat er nog meer die kan op gaan waarschijnlijk voor de B checks
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

niekkie wrote: 03 Apr 2021, 15:13
mac wrote: 03 Apr 2021, 11:41 Is dit bezoek aan Hahn eenmalig of is het onderhoud naar Hahn verhuisd omdat KLM geen 747's meer in haar vloot heeft en dus het onderhoud ook heeft gestaakt?
Hoorde van de Hahn spotter dat de rest daar ook volgt voor checks dus ga maar wel vanuit dat er nog meer die kan op gaan waarschijnlijk voor de B checks
B-checks voor een 747 ????? Ik dacht dat er alleen A-C-D checks waren. Alle B items waren altijd gefaseerd opgenomen in de A-checks.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

B-Checks bestaan al een eeuwigheid niet meer.
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
niekkie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6461
Joined: 26 Apr 2018, 21:39
Type of spotter: Civiel/Regi
Location: AMS/MST/CGN/LGG

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by niekkie »

747classic wrote: 03 Apr 2021, 18:35
niekkie wrote: 03 Apr 2021, 15:13
mac wrote: 03 Apr 2021, 11:41
B-checks voor een 747 ????? Ik dacht dat er alleen A-C-D checks waren. Alle B items waren altijd gefaseerd opgenomen in de A-checks.
B767-300ER wrote: 03 Apr 2021, 22:03 B-Checks bestaan al een eeuwigheid niet meer.
inderdaad heb het ook alleen zelf verzonnen :P spotter zij alleen dat ze daar checks uitvoeren enz.
en bij deze weet ik ook dat ze dus GEEN b checks uitvoeren :roll: :lol:
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Bedankt voor je bijdrage.
All times are local times!

Regards, N.
Iemand91
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 283
Joined: 04 Apr 2017, 19:22

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Iemand91 »

Ex-Martinair 747-200 PH-MCN is afgelopen woensdag geregistreerd als N54VP. Toestel vloog sinds 2008 voor Midex Airlines is sinds 2014 opgeslagen in Sharjah, zie locatie/toestel hier: https://goo.gl/maps/J28pKcQCEq9nDzyK9

Benieuwd of dit toestel na ruim 6 jaar(!) opgeslagen te zijn weer gaat vliegen...
User avatar
RudiMD11
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 737
Joined: 25 Apr 2016, 22:53
Location: EHRD/RTM
Contact:

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by RudiMD11 »

PH-MPS is vanmiddag vertrokken naar onbekende bestemming als MP9161. Jakarta voor onderhoud?
RVG
User avatar
niekkie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6461
Joined: 26 Apr 2018, 21:39
Type of spotter: Civiel/Regi
Location: AMS/MST/CGN/LGG

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by niekkie »

RudiMD11 wrote: 08 May 2021, 19:31 PH-MPS is vanmiddag vertrokken naar onbekende bestemming als MP9161. Jakarta voor onderhoud?
Als dat zou zijn, is dat dan niet weer een beetje snel? Vorig jaar juli ook al geweest en laats nog naar Hahn. of is dat normaal elke ong. halfjaar?
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

HHN was gewoon kort onderhoud (meen 2/3 dagen)
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
streep
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1812
Joined: 31 Jul 2003, 16:23
Type of spotter: F1.8 voor de scherpte diepte
Subscriber Scramble: Ferdinand Peters
Location: hangmatje

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by streep »

MPS is voor onderhoud naar Jakarta.
Ca. 4 weken.
76-er
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1022
Joined: 02 Mar 2004, 17:50
Location: Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 76-er »

C-check tot begin juni.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

Normaal is de interval tussen twee C-Checks voor de 744 : 18 maanden of 7500 vlieguren (what ever comes first).
Bij PH-MPS maar 8 maanden. (terug uit Jakarta op 3 Augustus 2020 van de vorige HMV).
Op deze manier wordt het onderhoud wel erg duur, gezien de verhouding vlieguren en "downtime", plus de ferry kosten.
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
User avatar
niekkie
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6461
Joined: 26 Apr 2018, 21:39
Type of spotter: Civiel/Regi
Location: AMS/MST/CGN/LGG

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by niekkie »

747classic wrote: 10 May 2021, 14:33 Normaal is de interval tussen twee C-Checks voor de 744 : 18 maanden of 7500 vlieguren (what ever comes first).
Bij PH-MPS maar 8 maanden. (terug uit Jakarta op 3 Augustus 2020 van de vorige HMV).
Op deze manier wordt het onderhoud wel erg duur, gezien de verhouding vlieguren en "downtime", plus de ferry kosten.
Maar wat is de reden dan dat ze het zo snel al weer doen?
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 537
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Geen idee hoeveel bedrijven tegenwoordig nog C- en D-checks aanbieden voor de 747. Wellicht een combinatie van beschikbare slots tegen een bepaalde prijs.

De MPS heeft nou niet bepaald stil gestaan de afgelopen maanden en met alle 747F’s over de wereld die kop-staart vliegen gaat het een keer druk worden op c en d maintenance lijnen.
User avatar
747classic
Scramble Senior
Scramble Senior
Posts: 383
Joined: 30 May 2013, 15:38
Location: Near EHTW

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by 747classic »

De bovengenoemde operationele reden "HMV slot beschikbaarheid" lijkt mij niet van toepassing, aangezien de HMV nu na 8 maanden plaatsvind i.pv. na 18 maanden.

76-er wrote: 04 Sep 2020, 10:07 Type check weet ik niet, wel 105141 uren en 19807 cycles op de teller per 31/7
De enige technische reden, die ik kan bedenken is dat het extra structurele "aging aircraft" inspecties betreft, welke noodzakelijk zijn na 20.000 cycles. Bij de vorige HMV zijn deze items waarschijnlijk niet meegenomen, omdat het vorig jaar niet duidelijk was hoelang de MPS nog actief zou blijven.
Gezien het huidige "dedicated freighter" tekort en de hoge cargo yield zal intern besloten zijn langer door te vliegen met de MPS (eigendom).
On a twin, you're always one engine failure from a total emergency.
Post Reply

Return to “'t Praethuys”