Martinair praat/discussie/speculeer corner

ImageSocial talk, maar dan in het Nederlands. Dit is de opvolger van het Praethuis uit het BBS tijdperk. Tagline verplicht !

Forum rules
Image
Post Reply
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 536
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

The Dude, je stuk geeft een hoop uitleg waarvan ik een aantal dingen in ieder geval niet wist maar zou je dan aan de (semi) leken op vracht gebied kunnen uitleggen waarom er een gevoel heerst dat het eens zo ambitieuze Martinair nu de strijd zo makkelijk lijkt te verliezen? Ik zeg bewust lijkt omdat we dus niet alle informatie ter beschikking hebben. Voor menig persoon met een rood hart (en dan bedoelen we niet die van de PvdA) doet het toch pijn dat de ABC, Centurion, CargoLux etc etc vliegtuigen in steeds grotere aantallen op Schiphol zien. Is er minder handel van en naar NL dan begrijp ik dat dit zijn invloed heeft maar dat moet het ook op deze maatschappijen hebben en de MAC is van oudsher een club die vloog waar de handel was en niet perse vanaf Schiphol vloog.

Velen hebben toch het gevoel dat de Full Freighters over een aantal jaar verdwenen zijn.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

Goede vraag.

Vroegr stonden de Centurions, de Saudi's e de LH Cargo's niet op Amsterdam...
All times are local times!

Regards, N.
User avatar
ErwinS
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 2142
Joined: 09 Mar 2005, 12:34
Subscriber Scramble: ErwinS

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by ErwinS »

Nou moeten we niet doen of er vroeger geen concurentie was. Toen had je DAS Air Cargo bijvoorbeeld, Polar/Atlas. Saudia is geen concurrent. LH is alweer weg.

[ Post made via Mobile Device ]
aviodromefriend
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3523
Joined: 03 Dec 2006, 22:10
Type of spotter: zo snel afgekeurd, ik kreeg geen kans S5 te worden
Location: Airshows, EHKD, Where HAT eh took me

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by aviodromefriend »

ErwinS wrote:LH is alweer weg.
Maar zou wel eens terug kunnen komen als ze hun rechtzaak winnen tegen het besluit dat ze dat soort vluchten niet mogen uitvoeren. (Waarom zouden ze die anders namelijk aanspannen?)
De Zamboni heeft kramp in zijn achterwiel
Jan Maarten Smeets, Heerenveen 31 oktober 2009
User avatar
Coati
Scramble Addict
Scramble Addict
Posts: 1552
Joined: 25 Jun 2005, 19:53
Type of spotter: S5
Subscriber Scramble: No
Location: Meppel, Netherlands

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by Coati »

Ik ben geen vrachtspecialist, so correct me if I am wrong. Maar wat ik weleens begrepen heb van een vrachtman ligt de kracht bij luchtvracht juist in het feit dat er meerdere vervoersaanbieders zijn, zodat er keuze is en expediteurs zich op een luchthaven willen vestigen. Alleen dan kan een vracht terminal uitgroeien tot proporties zoals op Schiphol en is er voldoende volume aan vervoerbehoefte om de vliegtuigen vol te krijgen.
create your own database with www.spottingmode.com
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 536
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Concurrentie is er altijd geweest maar groei van buitenlandse maatschappijen in een krimpende markt dan wel marginale markt is moeilijk te begrijpen. Zeker als de thuisclub steeds kleiner en kleiner wordt. Ik had nog nooit van ene Centurion gehoord voordat ze met die gele banaan op Schiphol kwamen.
User avatar
cHabu
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 5529
Joined: 22 Jan 2005, 20:49
Subscriber Scramble: cHabu
Location: Alkmaar / Wijchen
Contact:

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by cHabu »

The Dude wrote:Zoals eerder in topics heb ik geen verkeerd woord te zeggen over Martinair. Gemotiveerd en vakkundig.
Maar om te insinueren dat kennis van vracht bij de KLM niet aanwezig is gaat me echt te ver.
Er zit een zekere verschil tussen de cargo afdeling van KLM en die van Martinair. Ongeacht wat je van welke maatschappij vind, de ervaring die er bij Martinair zit steekt met kop en schouders boven die van de KLM. Dat wil niet zeggen dat KLM geen kennis of kunde heeft. Dat wil alleen maar zeggen dat KLM, Martinair zou moeten koesteren als een kostbaar goed. In mijn optiek wordt dat niet gedaan. Ik heb het gevoel (en dat hoeft niet juist te zijn) dat Martinair langzaam kapot wordt gemaakt. Martinair zou DE vrachtpoot kunnen (= moeten) zijn van Air France/KLM maar iedereen is te beschermend voor zijn hokje en juist dat hokjes syndroom is slopend voor een tanende economie (want niet alleen Air France/KLM heeft daar last van).
The Dude wrote:VANUIT Schiphol allemaal vol, maar de import NAAR Schiphol loopt op alle fronten achter.
Dat zou voor een exportland als Holland niet zo'n groot probleem moeten zijn. Meer voor transitvracht misschien ?
The Dude wrote:Martinair freighter bestemmingen en KLM passage bestemmingen ( op een paar overlappingen na ) bijten elkaar niet.
Klopt, maar personeel wel, zoals bekend is.

Overigens heeft iedereen het zwaar hoor, maar dat is een andere discussie ;)
Image

=> Sync your files online and across computers with Dropbox. (2GB account is free!)

Only when you can share knowledge, can you enjoy knowledge !
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6089
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by ehusmann »

mac wrote:Concurrentie is er altijd geweest maar groei van buitenlandse maatschappijen in een krimpende markt dan wel marginale markt is moeilijk te begrijpen. Zeker als de thuisclub steeds kleiner en kleiner wordt. Ik had nog nooit van ene Centurion gehoord voordat ze met die gele banaan op Schiphol kwamen.
Dat zegt natuurlijk helemaal niets. Een maatschappij erbij, een maatschappij eraf. Waar het om gaat is de totale tonnage die vervoerd wordt en (handig erbij) of er winst mee wordt gemaakt. Ik heb zulke cijfers niet, maar zou er graag iets over zien. Pas dan kan je conslussies trekken.

Erwin
Image
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3371
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

cHabu wrote:
The Dude wrote:VANUIT Schiphol allemaal vol, maar de import NAAR Schiphol loopt op alle fronten achter.
Dat zou voor een exportland als Holland niet zo'n groot probleem moeten zijn. Meer voor transitvracht misschien ?
Ehhh... Ik denk niet dat het economisch haalbaar is de heen- en terugvlucht te financieren uit alleen maar de vracht die van Schiphol uitgevoerd wordt... En je hebt hier dus precies DE reden te pakken waarom nu, op dit moment in de economische toestand, vracht een lastige markt is. De bestedingen IN Nederland (Europa in het algemeen) hollen achteruit, zelfs China merkt het aan zijn economische groei dat Europa naar verhouding weinig importeert.
== All is well, as long as we keep spinning ==
User avatar
ehusmann
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 6089
Joined: 03 Aug 2005, 14:34
Location: Loures, Portugal

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by ehusmann »

Dat is volgens mij altijd een gegeven in vrachtvervoer (welke modaliteit dan ook). Er zijn weinig landen die een perfecte handelsbalans hebben, bijna elk land heeft danwel een overschot, danwel een terkort. Dat overschot/tekort kan je bijna 1-op-1 vertalen naar meer uitvoer/meer invoer (niet helemaal, want bij de balans gaat het om importwaarde). Bijna elke vrachtvervoerder zal dus de ene kant op meer verdienen dan de andere kant op. Als dat de reden van de problemen is dan is er nog veel meer mis als je het mij vraagt.... (wat niemand doet, maar toch).

Erwin
Image
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3371
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

Precies, echter: daar was 'vroegah' toen er nog niet zo veel vrachtvervoerders waren een fantastische markt voor MP. Zorgen dat de kist vrijwel of meer dan kostendekkend terug komt. Zij waren de 'wilde vaart' van de lucht. Nu is die 'ad hoc retourmarkt' veel minder omdat het aanbod van vervoerders verschrikkelijk (vergeleken met MP's hoogtij dagen) groot is.
== All is well, as long as we keep spinning ==
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 536
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Iemand enig idee wat de MPR gaat doen? Staat zonder laagje verf op Schiphol. Waar hangt de CKA uit? Al een hele tijd niet meer waargenomen.
User avatar
B767-300ER
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 8814
Joined: 25 Dec 2007, 08:35

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by B767-300ER »

mac wrote:Iemand enig idee wat de MPR gaat doen? Staat zonder laagje verf op Schiphol. Waar hangt de CKA uit? Al een hele tijd niet meer waargenomen.
PHMPR gaat terug naar de leasemaatschappij
Zover ii weet vliegt de CKA gewoon.

[ Post made via Mobile Device ]
All times are local times!

Regards, N.
mac
Scramble Die-Hard
Scramble Die-Hard
Posts: 536
Joined: 15 Apr 2010, 11:34
Type of spotter: military

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by mac »

Dus geen jumbo meer in Mac kleuren. Jammer dat deze verdwijnt en Air China begonnen is met 5 vluchten per week. Vreemde smaak geeft dat. De CKA heeft een tijdje stuk gestaan opmeen buitenstation en is uiteindelijk op spl in een hangaar gegaan. Daarna niet meer gezien.
User avatar
pjotrtje
Scramble Master
Scramble Master
Posts: 3371
Joined: 30 Jan 2004, 10:12
Subscriber Scramble: Pi

Re: Martinair praat/discussie/speculeer corner

Post by pjotrtje »

mac wrote:De CKA heeft een tijdje stuk gestaan opmeen buitenstation en is uiteindelijk op spl in een hangaar gegaan. Daarna niet meer gezien.
CKA heeft op 8 september in elk geval nog MP096 gevlogen. Dusss...
== All is well, as long as we keep spinning ==
Post Reply

Return to “'t Praethuys”