Vanuit het oogpunt van de werknemer, ja, vanuit de werkgever, nee.ErikFB wrote:Eigenlijk van de gekke dus dat men tijdelijk mensen inhuurt en vervolgens weer na een maand of 3/4 de laan weer uitstuurt. Begrijp dus dat dit een goedkoper plaatje is dan wetlease / ACMI ?
Klopt helemaal Erwin. De uren die ze opdoen in dit tijdelijke contract helpt hun na afloop weer bij de sollicitatieprocedure bij andere maatschappijen. Zonder uren kom je slechter ergens aan de bak als met uren. Elk uurtje is meegenomen. Daarbij is de keuze tussen of thuis zitten zonder inkomen, of met inkomen een tijdelijk contract aangaan en zo uren opbouwen natuurlijk voor de KLS-er makkelijk gemaakt. En daar spelen de maatschappijen handig op in met lage salarissen etc. Verkrachting van de T&C van de vliegers, inderdaad. Tsja, marktwerkingehusmann wrote:Wat zou jij dan een betere oplossing vinden? Ongetwijfeld hoeft men deze mensen niet zoveel te betalen, want nog weinig ervaring. Op volledig contract inhuren dan heeft men weer teveel personeel in de winter rondlopen. Voor de mensen zelf is het uiteraard niet ideaal, maar men doet wel ervaring op wat ze weer kan helpen in volgende sollicitaties.
Erwin
Als je nagaat dat er in de zomer met 35 producerende eenheden wordt gevlogen (eigen kisten+inhuur) voor alleen de eigen productie, tegen in de winter circa 20 producerend eenheden voor alleen de eigen productie, dan heb je zomers 75% meer crew nodig dan in de winter voor de eigen productie.... Eigenlijk nog meer, als je er van uit gaat dat een producerende eenheid in de zomer meer vlieguren maakt dan in de winter, gezien groot onderhoud etc. Maar dat laat ik maar achterwege voor het gemak.ErikFB wrote:zeg niet dat het een verkeerde oplossing is, zelfs gezien jouw punt van ervaring een hele goede. Mijn vraag blijft dan wel of men binnen HV dan zo weinig eigen mensen heeft rondlopen om dit allemaal af te dekken gezien het feit dat "moeder" KL ook bijspringt met crews.
Volegns mij telt de bufferlijst van de KLS/KLM op dit moment nog circa 250 vliegers. Of deze 17 dezelfde zijn als de vorige durf ik niet te zeggen. HV is niet de enige carrier die de zomermaanden vult met KLS-ers. Ook TUI zusjes ArkeFly en JetAirFly doen dat.nick777 wrote:Zijn deze KLS'er niet mensen die op de bufferlijst van KLM staan? Dus met een toekomst bij KLM? En dit dus wordt gezien als KLM crew.
Andere vraag: Worden dezelfde KLS'er(vanuit gaande dat ze op de bufferlijst van KLM staan) toegevoegd als vorig jaar? Dit om het project te versneller.
Dank voor de reactie.
Precies, het is de vermaledijde marktwerking. Nu wil ik niet zeggen dat ik daar altijd een groot voorstander van ben, maar in dit geval zie ik weinig andere oplossingen. Dit is ook een goed gebruik in andere sectoren, sterker, het gebeurt steeds meer en als je kijkt naar de totale economie is dat zeker een aanwinst. Het maakt bedrijven flexibeler om snel in te spelen op verandering van vraag. Transavia is hier denk ik nog wel het beste voorbeeld van zelfs. Als er geen tijdelijke contracten mogelijk zouden zijn dan durf ik te stellen dat Transavia allang niet meer zou bestaan. Ofwel, ze hebben veel te veel personeel in de winter rondlopen (die ze niet kunnen bekostigen en dus gaan ze over de kop), of ze kunnen in de zomer niet tijdelijk groeien om aan de vraag te voldoen waardoor er eigenlijk niet met genoeg capaciteit gewerkt kan worden.B767-300ER wrote:Tsja, marktwerking
Je slaat de spijker weer eens op zijn kop.ehusmann wrote:Precies, het is de vermaledijde marktwerking. Nu wil ik niet zeggen dat ik daar altijd een groot voorstander van ben, maar in dit geval zie ik weinig andere oplossingen. Dit is ook een goed gebruik in andere sectoren, sterker, het gebeurt steeds meer en als je kijkt naar de totale economie is dat zeker een aanwinst. Het maakt bedrijven flexibeler om snel in te spelen op verandering van vraag. Transavia is hier denk ik nog wel het beste voorbeeld van zelfs. Als er geen tijdelijke contracten mogelijk zouden zijn dan durf ik te stellen dat Transavia allang niet meer zou bestaan. Ofwel, ze hebben veel te veel personeel in de winter rondlopen (die ze niet kunnen bekostigen en dus gaan ze over de kop), of ze kunnen in de zomer niet tijdelijk groeien om aan de vraag te voldoen waardoor er eigenlijk niet met genoeg capaciteit gewerkt kan worden.B767-300ER wrote:Tsja, marktwerking
Erwin
Dat kan ik niet rijmen met:ErikFB wrote: gezien het feit dat "moeder" KL ook bijspringt met crews.
ErikFB wrote: Of KL ook daadwerkelijk mensen levert voor HV diensten laat ik even in het midden.
De codeshare waar jij het over hebt worden gevlogen door HV kisten. Niet andersom.ErikFB wrote: Met "moeder" KLM doelde ik eiegenlijk meer op code-shared flights HV/KL welke ik afgelopen dagen een aantal keren in de bekende timetable ( O.a. naar Napels) voorbij heb zien komen.
Er worden sinds een paar maanden bij ArkeFly geen Freelance Captains/Direct Entry Captains (DEC's) meer aangenomen.ErikFB wrote: Puntje twee mbt JetAir en ArkeFly weet ik dat die dat ook doen. Daar heb ik overigens geruchten gehoord dat ArkeFly ook "Freelance"-capatains inhuurt en daarmee de doorstroom binnen de eiegen gelederen tegenhoudt van co's naar captains. Maar das iets meer voor het Arke-topic
Tussenstop zal gemaakt worden in Istanbul. Vluchtnummer HV6901/2. Overigens wordt de nieuwe kist de PH-HSF. Ietsje later zal de PH-HSG volgen.Berven wrote:...IK vermoed ook Transavia met een 737-800 met tussenlanding bijvoorbeeld in Burgas of Athene, maar ArkeFly maakt toch tussenlanding in Burgas of Varna voor om verder te vliegen naar DubaI? En morgen(dinsdag 17-4-2012) neemt Transavia een gloednieuwe 737-800 van Boeing af, volgens mij gaat om de PH-HSC?
IST of SAW?Roel wrote:Tussenstop zal gemaakt worden in Istanbul.
Is het echt DXB? Of net als OR naar SHJ?!HV7572KC wrote:Weer een goede reden dat HV nooit de 757s weg hadden moeten sturen DXB non-stop
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more