![]() |
Martinair Cargo vliegt weer in de rode cijfers
Oude vrachtvloot speelt KLM-dochter parten
Martinair schreef vorig jaar voor het eerst sinds 2015 weer verliescijfers.
In totaal was er een negatief resultaat van ruim 9 miljoen euro,
na een comfortabele winst van 16,3 miljoen euro in 2022.
De slechte cijfers wijt topman Adriaan den Heijer aan ‘operationele problemen’,
tekorten bij het onderhoud en een mysterieuze eenmalige kostenpost.
17 oktober 2024 10:33
Hmm. PH-MPS is wel een oude omgebouwde Boeing 747-400F wat ook veel onderhouden moet worden. is. PH-CKA, PH-CKB en PH-CKC zijn dus jonger dan de PH-MPS, Als alles goed gaat krijgen ze in 2027 4 gloednieuwe Airbus A350-1000 Freighters, dat zou ook veel onderhoud schelen dan die oude 747's. Dir kost Martinair onnodig veel geld als ze nog paar jaren doorvliegen met 4 Boeings 747 Freighters.747classic wrote: ↑16 Dec 2024, 14:04 PH-MPS heeft vanaf 27 Oktober t/m 07 December niet gevlogen en was geparkeerd op AMS ??
Vanaf 8 December weer actief. na een paar rotaties op 15 December naar FRA voor onderhoud.
Lijkt mij geen optimale vlootinzet, vlieger tekorten ?
Naar horen zeggen is er een hydrolische leiding gesprongen in de electronic compartment bay, hierdoor moesten ze opzoek naar een hoop nieuwe printplaten en een rek om alles in zetten.
Dat is nogal wat.. Gelukkig staan er een hoop 744 in de desert met onderdelen.. Zal wel een enorme taak zijn geweest.. Wat doet de MPS nu in Hahn? ABC check?
...minder oud nieuws:16 januari 2025 - 11:48
Als eerste is op 9 januari de PH-CKB uitgeschreven uit het Nederlandse luchtvaartuigregister.
Op dezelfde dag landde het toestel in Jakarta voor onderhoud bij GMF Aero Asia.
Deze 747-400F is nu tijdelijk in San Marino ingeschreven,
dat geen lid is van de EASA.
Daardoor is er geen probleem meer met de regelgeving.
Later zal ook de PH-MPS, de 747-400BCF in Martinair-kleuren, tijdelijk uitgeschreven worden.
AF KLM Cargo’s network realignment sees Harare freighter suspension
29 January 2025
Air France KLM Martinair Cargo (AFKLMP)
has taken the decision to suspend freighter flights to Harare in Zimbabwe
as part of a wider network realignment,
leaving exporters searching for alternative routes.
"This decision is not solely linked to Zimbabwe
but is part of broader capacity challenges affecting the entire eastern Africa region," AFKLMP said.
"Limited southbound demand into South Africa has impacted the viability of freighter operations,
while increased demand for perishable exports to the Middle East
has further constrained available capacity to Europe.
The Harare flights are included in a loop that calls: Schiphol, Johannesburg, Harare, Nairobi, Schiphol.
Local media report that flights to Harare will be dropped from April 2025 .
The carrier also lists Cairo as a fourth African destination.
Indeed, the need to satisfy demand out of Asia is one of the reasons for the move according to local press.
The KLM/Martinair freighters are also growing older - the group has new freighters on order -
meaning they spend more time out of action for checks and maintenance.
KLM's three Boeing 747-400 freighters are all more than 20 years old,
while Martinair's 747-400 is approaching 35 years.
As a member you get access to all our
premium content and benefits learn more